Oulun kaupunki - Caverionin toteuttama modernisointi Oulun uimahallissa on tuonut jo merkittävän energiansäästön

trustmary-watermark-366x300

Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen hallinnoiman ESCO-hankkeen tarkoitus on energiatehokkuuden parantaminen kaupungin kiinteistöissä. Caverion valikoitui hankkeeseen yhteistyökumppaniksi. Caverionin toteuttama modernisointi Oulun uimahallissa on tuonut jo merkittävän energiansäästön.

ESCO-hanke toteutettiin Oulussa hieman eri tavalla, kuin yleensä. Oulun Tilapalvelut -liikelaitos rahoittaa hankkeet itse ja hankkeeseen kilpailutettu toimija takaa säästöt. Jos luvatut säästöt eivät toteudu, toimija maksaa erotuksen heille. Kilpailutuksen kautta Caverion valikoitui ESCO-hankkeeseen kumppaniksi.

– ESCO-hankkeita on lähdetty sillä tekemään, että halusimme laatua. Ajattelimme, että ESCO-mallissa, jossa toimija takaa säästöt meille, saavuttaisimme myös laatua, energia-asiantuntija Johanna Mäkelä selventää.

– Caverion on toteuttanut tässä ESCO-hankkeessa Oulun uimahallille valaistussaneerauksen, eli lähes kaikki valaisimet on vaihdettu led-valaisimiksi. Lisäksi tänne on lisätty lämmön talteenotto ilmanvaihtokoneisiin ja suihkuveden harmaasta vedestä ja huuhteluvesistä otetaan hukkalämpö talteen, Mäkelä luettelee.

“Tärkein konkreettinen hyöty on energian säästö”

“Oulun uimahallissa toteutetuissa toimenpiteissä on tullut noin 1500 megawattituntia vuosisäästöä.”

Suurin kävijälle näkyvin muutos Oulun uimahallissa on tietenkin valaistus, joka on saneerauksen jälkeen tasaisempi.

– Tärkein konkreettinen hyöty on energian säästö, sen takia näitä toimenpiteitä tehdään. Oulun uimahallissa toteutetuissa toimenpiteissä on tullut noin 1500 megawattituntia vuosisäästöä, Mäkelä kertoo.

Oulun uimahallin lisäksi Caverion on toteuttanut ESCO-toimenpiteitä myös muualla Oulussa, esimerkiksi kouluilla ja päiväkodeissa.

– Yhteistyö on sujunut hyvin ja haluan tuoda sen esille, että vaikka meillä on iso sopimus, olemme ottaneet mukaan uutta teknologiaa. Jos kumppani on innovatiivinen sen lisäksi, että se on luotettava, saamme tosi kivoja kokonaisuuksia tehtyä, Mäkelä kehuu.

Yhteyshenkilön kuuma linja apuna

Mäkelä korostaa erityisesti Caverionin innovatiivisuutta ja pitää sitä hyvin positiivisena asiana hankkeen toteutumisen kannalta.

– Yhteyshenkilön kanssa on ollut todella tiivistä yhteydenpitoa. Itselläni on melkein sellainen kuuma linja hänelle. Pääsemme yhdessä ideoimaan ja mielestäni on tärkeää, että on innovatiivinen henkilö yhteyshenkilönä, silloin tämä toiminta sujuu tosi kivasti, Mäkelä sanoo.

– Yhteistyössä tärkeintä on molemminpuolinen luottamus ja sellainen olo molemmilla, että teemme yhdessä. Koen, että tärkeä on se, että osaamme kuunnella ja uskallamme lähteä uusiin asioihin mukaan, Mäkelä summaa.

Trustmary Finland Oy on tuottanut asiakaskokemustarinan puolueettomasti. Tarinat perustuvat haastateltavien vapaaehtoisuuteen suositella yritystä muille eikä niitä ole käsikirjoitettu etukäteen. Asiakastarinan on hyväksynyt haastateltu asiakas.

Tutustu Oulun kaupungin referenssiin