23.12.2013 Sijoittajauutinen

Caverion kehittää Söderhamnin kunnan ja Faxeholmen AB:n kiinteistöjen energiatehokkuutta ja vähentää ympäristövaikutuksia Ruotsissa

Caverion on allekirjoittanut sopimuksen Söderhamnin kunnan ja kunnallisen asuntoyhtiö Faxeholmen AB:n kanssa EPC-mallin mukaisen (Energy Performance Contracting) energiatehokkuushankkeen toteuttamisesta. Hankkeeseen kuuluu vuokra-asuntoja, kouluja, esikouluja ja muita kunnallisia tiloja kaikkiaan noin 410 000 neliötä.

– Olemme ylpeitä, että Söderhamin kunta ja Faxeholmen valitsivat Caverionin ja EPC-mallin kehittääkseen kiinteistökantaansa, parantaakseen kiinteistöjen sisäilmaa ja vähentääkseen ympäristövaikutuksia. Toivottavasti tämä innostaa muitakin kuntia ja kunnallisia asuntoyhtiöitä EPC-mallin käyttöön ympäristötavoitteiden saavuttamisessa ja kiinteistökannan kehittämisessä, Caverionin liiketoimintapäällikkö Anders Fagerkrantz toteaa.

Energiatehokkuushankkeessa toteutettavista toimista päätetään yhdessä. Söderhamnin kunta ja Faxeholmen saavat hankkeen myötä nykyaikaisempia kiinteistöjä ja kustannustehokkaampaa kiinteistöjen hoitoa.

– Näemme tämän erinomaisena mahdollisuutena muuttaa kiinteistöjen käyttökustannuksia entistä suunnitelmallisemmiksi kehittämiskustannuksiksi. Energiatehokkuushankkeen myötä voimme lisäksi asettaa realistisia ympäristötavoitteita, toteaa Faxeholmen AB:n toimitusjohtaja Petri Berg.

– Söderhamnin kunnalla on suuria toiveita sen suhteen, että Caverion parantaa kunnan rakennusten energiatehokkuutta. Tällaisen EPC-kumppanuuden solmiminen vaatii rohkeutta. Caverion ja Söderhamn osoittavat tällä tavoin tuota rohkeutta, jotta jokainen verokruunu käytettäisiin hyödyllisesti, Söderhamnin kunnan tekninen päällikkö Lars Stål toteaa.

Caverion aloittaa hankkeen tammikuussa 2014 analysoimalla kunnan asuntokannan. Tarkoituksena on määritellä säästöt ja selvittää, mitä toimia energiankulutuksen vähentämiseksi, kiinteistöjen kehittämiseksi ja käytön tehostamiseksi tarvitaan. Tämän jälkeen toteutetaan säästötoimenpiteet ja koulutustehtävät. Hankkeen viimeiseen vaiheeseen kuuluu seuranta ja säästötakuu. Caverion takaa energiansäästötavoitteet ja ellei niitä saavuteta, Caverion maksaa kunnalle ja asuntoyhtiölle korvauksen.

Lisätietoja:
Caverion Sverige AB, Klas Tocklin, aluepäällikkö, puh. +46 8 705 90 01, klas.tocklin@caverion.se
Caverion Sverige AB, Thomas Mattsson, energia- ja ympäristöasioiden projektipäällikkö, puh. +46 8 568 42 033, thomas.mattsson@caverion.se