Kuva: Arkkitehdit Mustonen
11.04.2023 Lehdistötiedote

Turun linnassa hyödynnetään modernia talotekniikkaa

Keskiaikainen Turun linna hyötyy modernin talotekniikan mahdollisuuksista. Juhlatilojen käyttömukavuutta parantava hanke valmistuu sopivasti kesälomakauden alla.

Turun linna on Suomen tunnetuimpia historiallisia nähtävyyksiä. Lähiympäristöineen se muodostaa valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön. Linna pihoineen on suojeltu valtion omistamien rakennusten suojelusta annetun asetuksen nojalla. Kohde on myös muinaismuistolain rauhoittama kiinteä muinaisjäännös. Linnassa toimii nykyisin museo, ja tiloja käytetään erilaisten tapahtumien järjestämiseen.

Turun linnassa on nyt käynnissä hanke, jossa uusitaan ilmanvaihtoa.
"Tarkoituksena on parantaa olosuhteita linnan juhlatiloissa viilennyksen avulla. Samalla tehostetaan energiatehokkuutta lämmön talteenotolla, jonka uudet ilmanvaihtokoneet mahdollistavat. Pitkään suunniteltu hanke tässä kulttuurihistoriallisessa kohteessa saadaan valmiiksi kesäkuussa, ennen lomakauden alkua",  rakennuttajapäällikkö Sami Brück Senaatti-kiinteistöistä kertoo. Senaatti-kiinteistöt toimii hankkeessa rakennuttajana, ja pääurakoitsija on rakennetun ympäristön asiantuntijayritys Caverion.

Historiallinen arvo tuo lisätarkkuutta muutostöihin

Kiinteistöjen ilmanvaihtoratkaisujen modernisoinnilla on yleisesti ottaen monia myönteisiä vaikutuksia.

"IV-modernisointi vaikuttaa ennen kaikkea energiatehokkuuteen, sisäilman laatuun ja siten käyttömukavuuteen. Se pidentää kiinteistön elinkaarta, parantaa kannattavuutta ja tuo säästöjä. Modernisoinnin myötä tilaaja pystyy myös ennakoimaan helpommin IV-koneiden korjaus- ja huoltotoimenpiteet", myyntipäällikkö Veera Isokangas Caverion Suomesta toteaa.

Turun linnan hankkeessa rakennuksen historiallinen arvo ja tilojen erityispiirteet ovat tuoneet lisävaatimuksia korjaus- ja muutostöille. "Esimerkiksi tilojen suojaamiseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Konehuoneet ja eri tilojen väliset kulkuyhteydet ovat paikoin hyvinkin ahtaita, mikä lisää muutostöiden vaikeuskerrointa logistisesti", Isokangas summaa.

Hankkeen muita kumppaneita ovat Arkkitehdit Mustonen Oy, HLC Oy ja Insinööritoimisto Lauri Mehto Oy.

Caverionin ilmanvaihto- ja ilmastointiratkaisut

Lisätietoja Sami Brück rakennuttajapäällikkö, Senaatti-kiinteistöt puh. +358 40 661 0141, sami.bruck(at)senaatti.fi   Veera Isokangas myyntipäällikkö, Caverion Suomi puh. +358 50 479 3888, veera.isokangas(at)caverion.com