28.06.2021 Sijoittajauutinen

Kiirunan historiallinen muutos: Caverion varmistaa uuden uimahallin optimaaliset olosuhteet

Ruotsalainen We Group on luomassa modernia ja uusinta teknologiaa hyödyntävää uimahallia pohjoisruotsalaiselle Kiirunan kunnalle. Caverion on valittu projektin kumppaniksi vastaamaan taloteknisistä ratkaisuista, joilla varmistetaan optimaaliset olosuhteet uudessa hallissa.

Uimahallin suunnittelusta ja projektoinnista vastaava We Group erikoistuu uimahalli- ja kylpylärakentamiseen. Caverionin toimitukseen sisältyy ilmanvaihto ja ilmastointi, energiakeskus, lämmitys, vesi ja viemäri sekä veden puhdistus.

“Uimahallin rakentaminen on erittäin monimutkaista. Tiilien kätkemät, valtavat tekniset järjestelmät varmistavat veden puhtauden ja käyttöturvallisuuden. Ilmanvaihtoratkaisumme kattaa myös ilmankostutuksen, mikä luo perinteisiin uimahalleihin verrattuna raikkaamman ja vakaamman sisäilman”, sanoo Juha Mennander, Caverion Ruotsin divisioonajohtaja.

Noin 10 500 neliömetrin uimahalli rakennetaan Kiirunan uuteen keskustaan. Modernin teknologian hallissa on uimisen ja vesiharjoittelun lisäksi mahdollisuuksia esimerkiksi kanoottiharjoitteluun ja rentoutumiseen sekä erityisesti toimintarajoitteisille henkilöille suunniteltuja tiloja. Vuonna 2022 avautuvan uimahalliin tulee yhteensä 14 allasta kahteen kerrokseen, rentoutumisalue, liukumäkiä ja ravintola.

Kiirunan kunnassa Pohjois-Ruotsissa on käynnissä historiallinen muutos, kun kaupungin keskusta muuttaa noin kolme kilometriä itään. Muuton taustalla on kaivosyhtiö LKAB:n tarve saada rautamalmikaivoksen käyttöön lisää maa-aluetta. Lue lisää Kiirunan jättimuutosta ja Caverionin projektista Kiirunan uuteen poliisiasemaan

Lisätietoja: Erika Björnesparr, Head of Marketing and communications, Caverion Ruotsi, puh. +46 73 050 92 85, erika.a.bjornesparr@caverion.com