Aki-Pekka Sinikoski Aalto-yliopisto (1).jpg © Aki-Pekka Sinikoski Aalto-yliopisto
07.05.2019 Sijoittajauutinen

Caverion uusii Helsingin kauppakorkeakoulun entisen päärakennuksen talotekniikan

Caverion ja Fira ovat tehneet sopimuksen Helsingin kauppakorkeakoulun entisen päärakennuksen talotekniikan uusimisesta. Caverionin sopimuksen arvo on noin 8,4 miljoonaa euroa. Rakennus on kooltaan lähes 16 000 brm2 ja sen omistaa KOy Runeberginkatu 14 - 16.

Helsingin Etu-Töölössä sijaitseva funktionalistiseen tyyliin rakennettu kauppakorkeakoulun entinen päärakennus remontoidaan perusteellisesti. Caverion vastaa taloteknisten järjestelmien suunnittelun ohjauksesta ja taloteknisen projektin toteutuksesta. Teknisiä ratkaisuja ja järjestelmiä kehitetään vähän energiaa kuluttaviksi.

”Toteutusta on valmistellut loistava tiimi, johon luotan täysin. Olen varma, että tästä tulee hyvä jatke aiemmille onnistumisillemme”, lupaa Firan Modernisointilinjan tuotantovastaava Pekka Sipponen.

”Korjaustöiden tavoitteena on luoda aikaa kestävä moderni kansainvälinen oppimisympäristö, jossa huomioidaan Suomen arkkitehtuuri, muotoilu ja taide sodanjälkeisessä Suomessa. Haimme toteuttajiksi kokeneita ja luotettavia tekijöitä”, sanoo Mika Lindvall rakennuttajapäällikkö Aalto-yliopistokiinteistöltä.

Vuonna 1950 valmistunut, arkkitehtityöpari Hugo Harmian ja Woldemar Baeckmanin suunnittelema rakennus sisältyy kansainväliseen Docomomo-arkkitehtuurirekisteriin. Peruskorjauksen lähtökohtana on säilyttää alkuperäinen arkkitehtuuri ja käyttää muutosten suunnittelussa tietomallinnusta, jota voidaan hyödyntää myös korjaustöiden toteutusvaiheessa.

AkiPekka Sinikoski Aaltoyliopisto

”Olemme ylpeitä, että pääsemme tuomaan tämän arvorakennuksen talotekniikan nykyaikaiselle tasolle, jotta se tarjoaa tuleville käyttäjilleen tarkoituksenmukaiset ja viihtyisät olosuhteet. Tehtävä on haasteellinen ja toteutamme sen vanhaa rakennusta kunnioittaen”, sanoo Caverion Suomen divisioonajohtaja Ville Tamminen.

Remontti valmistuu vuoden 2020 lopulla, minkä jälkeen rakennukseen tulee muun muassa Aalto-yliopiston ja yhteistyökumppaneiden kohtaamispaikka ja ravintola. Päätoimijana on Aalto University Executive Education eli Aalto EE, joka tuottaa koulutusta liikemaailman johdolle ja asiantuntijoille.

Lue lisää palveluistamme pääurakoitsijoille.

Kuvat: Aki-Pekka Sinikoski / Aalto-yliopisto

Lisätiedot: Kirsi Hemmilä, viestintäpäällikkö, Caverion Suomi Oy, puh. 050 390 0941, kirsi.hemmila(at)caverion.com Pekka Sipponen, tuotantovastaava, Modernisoinnin tuotanto, Fira Oy, puh. 040 513 3035, pekka.sipponen(at)fira.fi Mika Lindvall, rakennuttajapäällikkö, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy, puh. 040 532 8210, mika.lindvall(at)aalto.fi