20.01.2015 Sijoittajauutinen

Caverion vastaa talotekniikan kokonaistoimituksesta väliaikaiseen koulurakennukseen Norjan Bergenissä

Caverion on sopinut rakennusliike Skanska Husfabrikken AS:n kanssa kaiken talotekniikan, mukaan lukien lämmitys-, vesi ja viemäröinti-, ilmanvaihto- , ilmastointi-, sähköistys-, informaatio- ja viestintäteknologia-, turvallisuus- sekä automaatiojärjestelmien toimittamisesta väliaikaiseen koulurakennukseen Norjan Bergenissä. Hankkeen arvo on noin kaksi miljoonaa euroa ja se sisältää suunnittelun ja hankekehityksen sekä projektin toteutuksen ja johtamisen. Työt kohteessa on jo aloitettu ja ne valmistuvat heinäkuussa 2015.

Rakennus on pinta-alaltaan 5 000 neliömetriä ja sinne mahtuu 400 oppilasta. Hanke on monimutkainen, sillä kyseessä on moduulirakennus, joka kootaan Steinkjerissä ja kuljetetaan laivalla Bergeniin. Hyvän projektinhallintaosaamisen ansiosta Caverion saa työn valmiiksi lyhyessä ajassa. Caverionin osuus työstä tehdään osittain tehtaalla ja osittain rakennustyömaalla.

Rakennuksen on tarkoitus olla käytössä 10–15 vuotta, ja se sijoitetaan Lynghaugin yläkoulun yhteyteen. Rakennus toimii Bergenin alueen koulujen väistötilana, kun pysyviä koulurakennuksia remontoidaan sisäilmaongelmien vuoksi.

Kiinteistökehittäjä Bergenin kunta toivoi rakennukseen Caverionin patentoimaa KlimaTak-ratkaisua.

KlimaTak parantaa rakennuksen laatua ja varmistaa hyvän sisäilman oppilaille”, sanoo Bergenin kunnan projektipäällikkö Geir Garlid.

KlimaTak kokoaa yhteen alakattoelementtiin kohteen tekniset järjestelmät, kuten ilmastoinnin-, ilmanvaihdon-, sähköistyksen-, informaatio- ja viestintäteknologian kaapelit sekä sprinklerit ja putket. KlimaTak on helppo sovittaa rakennuksen moduuleihin ja tämä tuo suuria säästöjä muutostöihin.

Lisätiedot:

Caverion Norja, Roar Andersen, viestintäjohtaja, puh.: +47 908 30 310, roar.andersen@caverion.no