26.06.2015 Sijoittajauutinen

Caverion toimittaa massatorneja Metsä Fibren uuteen biotuotetehtaaseen Äänekoskelle

Caverion on tehnyt sopimuksen Metsä Fibre Oy:n kanssa kuitulinjan massatornien toimittamisesta Äänekoskelle rakenteilla olevaan uuteen biotuotetehtaaseen. Sopimus kattaa projektin johtamisen, suunnittelun, materiaalihankinnat sekä esivalmistuksen ja asennuksen. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

Caverion toimittaa uudelle tehtaalle yhteensä viisi massatornia. Kaksi näistä on kooltaan jopa 15 000 m3 ja ne lukeutuvat täten maailman suurimpien massatornien joukkoon. Massatornien suunnittelu ja esivalmistus alkavat vuoden 2015 aikana ja asennus tapahtuu vuoden 2016 aikana.

Nyt rakenteilla oleva biotuotetehdas on metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Metsä Fibre Oy:n kokonaisinvestointi hankkeeseen on noin 1,2 miljardia euroa. Valmistuttuaan vuonna 2017 tehdas tuottaa vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia sellua ja sen lisäksi monipuolisesti erilaisia biotuotteita, kuten mäntyöljyä, tärpättiä, biosähköä ja puupolttoainetta. Uuden tehtaan suunnittelussa keskeisiä kriteerejä ovat olleet päästöjen minimointi, pieni veden ominaiskulutus sekä korkea energia- ja materiaalitehokkuus.

”Nyt tehty sopimus on merkittävin metsäteollisuuden massatornien toimitus Pohjoismaissa viime vuosina. Caverionilla on laaja-alainen kokemus vastaavanlaisten massatornien valmistuksesta ja olemme erittäin iloisia, että Metsä Fibre valitsi Caverionin toimittajakseen tässä vaativassa projektissa”, kertoo divisioonajohtaja Juhani Pitkäkoski Caverionin Teollisuuden ratkaisut -divisioonasta.

”Metsä Fibrellä on pitkäaikainen kokemus hyvästä yhteistyöstä Caverionin kanssa. Uskomme, että Caverion on luottamuksemme arvoinen tässäkin vaativassa projektitoimituksessa”, kertoo biotuotetehtaan projektinjohtaja Timo Merikallio Metsä Fibre Oy:stä.

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre Oy kuuluu Caverionin Teollisuus-asiakassegmenttiin.

Lisätietoja:

Caverion Teollisuuden ratkaisut, Sanna-Mari Laitinen, viestintäpäällikkö, puh. 050 390 4443, sanna-mari.laitinen@caverion.fi

Metsä Fibre Oy, biotuotetehdas, Anna-Liisa Pennanen, viestintäpäällikkö, puh. 050 574 8071, anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

Metsä Fibre on maailman johtavia havuselluntuottajia, jonka päätuotemerkki on Botnia. Yhtiön päätuotteet, vastuullisesti ja kustannustehokkaasti tuotetut valkaistut havu- ja koivusellut, on kehitetty korkealaatuisen pehmo- ja painopaperin, erikoistuotteiden ja kartongin valmistukseen. Metsä Fibrellä on neljä sellutehdasta Suomessa. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 850 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.