03.09.2015 Sijoittajauutinen

Caverion toimittaa korkeapaineputkistot uuteen monipolttovoimalaitokseen Naantaliin

Caverion ja Turun Seudun Energiantuotanto Oy ovat sopineet korkeapaineputkistotoimituksesta Naantalin uuteen NA4 CHP -monipolttovoimalaitokseen. Prosessiputkistotoimitus kattaa putkistojen suunnittelun, materiaalitoimituksen, esivalmistuksen ja teollisuusasennukset. Sopimuksen arvo on noin 8 miljoonaa euroa.

Toimitus sisältää päähöyryn putkiston sekä muita korkeapaineputkistoja yhteensä noin 400 tonnia. Toimituksen laatuvaatimukset ovat korkeat, erityisesti putkimateriaalien ja hitsaustyön osalta, sillä voimalaitoksen päähöyryn lämpötila on 555 °C. Projektilla on myös merkittäviä työllistämisvaikutuksia, esimerkiksi asennusvaiheessa se työllistää noin 50 henkilöä. Esivalmisteet ja putkien induktiotaivutukset tehdään Caverionin konepajalla Ylivieskassa.

Projektin suunnittelutyö alkaa syksyllä 2015 ja asennukset keväällä 2016. Uusi voimalaitos otetaan käyttöön syksyllä 2017. Yksi voimalaitoksen keskeisistä tavoitteista on lisätä uusiutuvan energian käyttöä niin, että biopolttoaineiden osuus olisi 60 prosenttia.

”Tässä projektissa pääsemme hyödyntämään koko putkistotoimituksen palveluketjuamme. Caverionilla on pitkä kokemus vastaavanlaisten korkeapaineputkistojen toimituksista suomalaisiin ja eurooppalaisiin voimalaitoksiin”, kertoo divisioonajohtaja Juhani Pitkäkoski Caverionin Teollisuuden ratkaisut -divisioonasta.

”Olemme tyytyväisiä, että Caverion voitti julkisen hankintalain edellyttämällä tavalla toteutetun tiukan kansainvälisen kilpailun. Arvostamme Caverionin näyttöjä vastaavista voimalaitosputkistojen kokonaistoimituksista. Projektin kannalta on hyvä, että korkeapaineputkistojen yksityiskohtien suunnittelu saadaan liikkeelle hyvissä ajoin”, sanoo Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja Tapani Bastman.

Turun Seudun Energiantuotanto Oy kuuluu Caverionin Teollisuus-asiakassegmenttiin.

Lisätiedot:

Caverion Teollisuuden ratkaisut, Sanna-Mari Laitinen, viestintäpäällikkö, puh. 050 390 4443, sanna-mari.laitinen@caverion.fi

Turun Seudun Energiantuotanto Oy, Tapani Bastman, toimitusjohtaja, puh. 050 577 8122