27.08.2014 Sijoittajauutinen

Caverion vastaa talotekniikan kokonaistoimituksesta poliisiasemalle Norjan Arendalissa

Caverion on allekirjoittanut 3,2 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Etelä-Norjassa sijaitsevan Arendalin uuden poliisiaseman lämmitys-, vesi- ja viemäröinti-, ilmanvaihto-, ilmastointi-, sähköistys- turvallisuus- ja automaatiojärjestelmien toimituksesta. Caverion asentaa kiinteistön kaikki tekniset järjestelmät, minkä lisäksi se vastaa suunnittelusta ja hankekehityksestä, projektin toteutuksesta sekä projektin johtamisesta.

Caverion toimii hankkeessa rakennusliike BRG:n aliurakoitsijana. Kiinteistökehittäjänä on Norjan valtion omistama yhtiö Statsbygg.

Kiinteistö rakennetaan passiivitalostandardien mukaan. Rakennuksesta tulee energian suhteen lähes omavarainen, jolloin se kuluttaa vain hyvin vähän energiaa lämmitykseen ja jäähdytykseen.

”Statsbygg on lisännyt ympäristöpainotustaan viime vuosina. Nykyään kolmasosa uudisrakennuksista on rakennettu passiivitalostandardien tai jopa tätä tiukempien vaatimusten mukaan”, Statsbyggin projektipäällikkö Arnold Pedersen toteaa.

Passiivitalojen energiantarve on yleensä noin neljäsosa perinteisten rakennusten tarpeesta. Energiankulutusta voidaan vähentää muun muassa lisäeristeillä ja -tiivisteillä, hyvillä ikkunoilla sekä energiatehokkaalla talotekniikalla. Arendalin poliisiaseman energiatehokkuuden lisäämiseksi Caverion toimittaa kiinteistöön hydrauliset vesipumput ja kiertokytkimillä varustetut aggregaatit, jotka kierrättävät jopa 80 prosenttia lämmöstä.

”Caverion toimittaa aina joustavia ja energiatehokkaita ratkaisuja huomioiden kiinteistön koko elinkaaren ja sen kestävän käytön. Kehittämämme ja patentoimamme ClimaCeil-kattoelementti kokoaa yhteen kaikki rakennuksessa tarvittavat tekniset järjestelmät, mukaan lukien ilmanvaihto-, sähköistys-, data-, tietoliikenne-, sprinkleri- ja keskuspölynimurijärjestelmät. Poliisiaseman ilmanvaihto ja lämpötila  ovat säädettävissä tarpeen mukaisesti, jolloin kiinteistön olosuhteet voidaan pitää energiankulutukselle asetettujen yksilöllisten tavoitteiden mukaisina. Esimerkiksi lämmitys ja jäähdytys voidaan säätää eri tehoille rakennuksen etelä- ja pohjoisosissa”, Caverionin Etelä-Norjan projekteista vastaava Mikal Klungland toteaa.

Uuden poliisiaseman pinta-ala on 5 700 neliömetriä. Rakennukseen tulee muun muassa asiakaspalvelu- ja pidätystiloja, toimisto- ja kokoustiloja, ampumarata, kuntoilutiloja ja pukuhuoneita. Poliisin ajoneuvoille ja asiakkaille rakennetaan pysäköintipaikkoja.

Hankkeen on määrä valmistua heinäkuussa 2016.

Havainnekuva kiinteistöstä on ladattavissa osoitteessa:

Lisätietoja:

Caverion Norge AS, Roar Andersen, viestintä, puh.: +47 908 30 310, roar.andersen@caverion.no