07.03.2014 Sijoittajauutinen

Caverion toteuttaa liikenteen hallintajärjestelmää Kehä III:lle Lahdenväylän ja Porvoonväylän välille

Caverion on allekirjoittanut sopimuksen YIT:n kanssa liikenteen hallintajärjestelmän toteuttamisesta Kehä III:lle Lahdenväylän ja Porvoonväylän välille sekä Kehä III:lta Porvoon Ritan liittymään. Sopimuksen arvo on noin 2,5 miljoonaa euroa.

Uusi liikenteenhallintajärjestelmä toteutetaan noin 40 kilometrin matkalle ja se yhdistää nykyiset telematiikkajärjestelmät yhdeksi kokonaisuudeksi E18 -valtatieltä. Urakan valmistuttua Lahdenväylän ja Porvoonväylän väliset liikennevalot poistuvat kokonaan. Liityntäopastusta varten tien yläpuolelle sijoitetaan 4 metriä korkea täysmatriisitaulu.

Kehä III:n parantaminen Lahdenväylän ja Porvoonväylän välillä on käynnistynyt ja töiden arvioidaan valmistuvan vuonna 2016. YIT toteuttaa parannusurakan, jonka kokonaisarvo on yli 42 miljoonaa euroa. Urakkaan sisältyy nykyisen tien parantamisen lisäksi liikenteen hallintajärjestelmän telematiikkalaitteiden toimitus ja testaus sekä Vantaan Länsimäentieltä valtatie 7:lle toteutettavan eritasoliittymän ja ramppien rakentaminen Helsingin suuntaan.

Caverion toteuttaa parhaillaan liikenteenhallintajärjestelmää rakenteilla olevalle E18 moottoritielle Koskenkylä - Kotka - välillä sekä tieosuuksille Porvoosta Kosken­kylään. Yhtiön on toteuttanut telematiikkajärjestelmiä aiemmin myös Kehä I:llä Mestarintunnelin alueella Espoon Leppävaarassa sekä Valtatie 3 kattamiseen Hämeenlinnan kohdalla.

Kehä III on yksi Suomen vilkkaimmista teistä. Sen parantamisella haetaan liikenteen sujuvuutta ja ruuhkien vähentymistä liikennevirroiltaan merkittävästi kasvavalle väylälle.

Lisätiedot:
Kirsi Hemmilä, viestintäpäällikkö, Caverion Suomi Oy, puh. 050 3900 941, kirsi.hemmila@caverion.fi