Koronapandemian vaikutus on näkynyt etäratkaisujen kysynnän roimana kasvuna ja virtuaalitapahtumiin panostamisena. Mitä muita muutoksia pandemia toi audiovisuaalisiin ratkaisuihin? Lue blogista AV-ratkaisujen liiketoimintapäällikkömme Ossi Hakansuun tilannekatsaus alan käänteisiin.
Kun suurin osa toimistotyöläisistä jäi kotiin maaliskuussa 2020, työelämä otti pakotetun digiloikan globaalisti, ikäryhmää tai työasemaa katsomatta. Puolitoista vuotta myöhemmin hallitsemme etäkokoustamisen ja organisaatiot ovat satsanneet etätyöskentelyä tukevaan tekniikkaan. Nykyisin suurimmassa osassa palavereja ääni kulkee kunnolla ja kuva näkyy selkeästi.
AV-alan uuteen normaaliin näyttää ainakin tällä hetkellä kuuluvan seuraavat seikat, joita avaan tarkemmin seuraavissa kappaleissa:
Pandemian myötä esimerkiksi yritysten pääkonttori -tyyppisissä hankkeissa otettiin paikoitellen aikalisä, kun kokoontumisrajoitukset laittoivat organisaatiot miettimään toimistojensa tulevaisuutta. Toisaalta rajoitukset myös synnyttivät uudenlaisia tarpeita ja ideoita.
Yritysten markkinointiviestintä loikkasi rytinällä tulevaisuuteen, kun fyysiset tapahtumat ja asiakastapaamiset oli pakko siirtää verkkoon. Yhä useampi organisaatio onkin viime kuukausien aikana halunnut rakentaa oman, kevyen studion tiloihinsa. Organisaatiot haluavat pystyä itse tuottamaan korkealaatuisia virtuaalitapahtumia, webinaareja tai vaikka podcasteja.
Mekin olemme toteuttaneet studioita, joista löytyy esimerkiksi tasokas valaistus, laadukas kamera- ja äänitekniikka, mikrofonit puhujille sekä ledeillä toteutettu, kustomoitava kuvaustaustaseinä. Lisäksi studiosta löytyy lähetyspää, josta materiaalin voi lähettää live-streamina, tai vaikka Teamsiin, Zoomiin tai muulle alustalle. Studiot on rakennettu niin, että asiakas pystyy operoimaan niitä omalla porukalla ja tuottamaan omannäköisiään tapahtumia tulevaisuudessakin.
Laajemmin katsottuna AV-alan toimijat ovat pärjänneet viimeisen puolentoista vuoden aikana hyvin vaihtelevasti. Caverionilla olemme olleet onnekkaita, ja pysyneet hyvin kiireisinä kaikesta huolimatta. Esimerkiksi tapahtuma-alan toimijat taas ovat joutuneet roikkumaan epävarmuudessa piinallisen pitkään.
Pitkässä juoksussa raju digiloikka kuitenkin hyödyttää AV-ratkaisujen kehitystä. Kun organisaatioiden digiosaaminen on kasvanut, kynnys kokeilla uusia ratkaisuja on matalampi. Etenkin viimeisen puolen vuoden aikana yritykset ovat myös osoittaneet kasvavaa kiinnostusta AV-järjestelmät palveluna -mallia kohtaan. Mallissa AV-laitteet toimitetaan palveluna kuukausihinnalla. Palvelun toimittaja sitten pitää huolta, että laitteet ovat aina päivitettyjä ja huollettuja ja toimivat niin kuin pitääkin, eikä organisaation tarvitse itse omistaa niitä.
Pandemian aiheuttama ikävä, muttei välttämättä laajasti tunnettu lieveilmiö, on puolestaan globaali elektroniikan komponenttipula. Aiemmin yön yli tilattujen tuotteiden toimituksessa saattaa nykyään kulua kuukausia. Syynä komponenttipulaan ovat kysynnän voimakas kasvu ja kuljetusten sakkaaminen. On odotettavissa, että tilanne tasaantuu vasta vuoden tai parin päästä. Nyt kannattaakin olla todella hyvissä ajoin liikkeellä, jos haluaa saada AV-projektin maaliin tai tilan käyttöön ajallaan.
Konsultoin mielelläni, mikäli sinunkin organisaatiossasi on herännyt uusia tarpeita AV-teknologian suhteen. Yhteystietoni löydät alta: