Fortum-Leppikoski.jpg
06.06.2023 Sijoittajauutinen

Fortum jatkaa vesivoimalaitosten käyttö- ja kunnossapitokumppanuutta Caverionin kanssa

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Caverionin kanssa 13 vesivoimalaitoksella Suomessa.

Caverion vastaa Fortumin Oulu- ja Emäjoen sekä Vuoksen alueiden vesivoimalaitosten paikalliskäytöstä ja kunnossapidosta. Lisäksi Caverion osallistuu vesivoimalaitosten uusinta- ja ylläpitoprojekteihin liittyviin suunnittelu-, toteutus- ja käyttöönottotoimeksiantoihin.

”Tavoitteemme on toimittaa asiakkaillemme puhdasta energiaa ja samalla tukea koko energiajärjestelmän toimintaa säädettävän vesivoiman avulla. Olen iloinen, että voimme jatkaa yhteistyötä Caverionin kanssa näiden yhteisten tavoitteiden edistämiseksi. Samalla haluamme haastaa itsemme ja kumppanimme edelleen kehittämään voimalaitosten käytettävyyttä, joustavuutta ja ennen kaikkea kunnossapitotoiminnan turvallisuutta”, sanoo Fortumin Suomen vesivoimalaitosten ylläpidosta vastaava johtaja Markku Nivalainen.

”Pitkäaikainen ja hyvä kumppanuus antaa mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen. Yhteistyössä Fortumin vesivoiman kanssa olemmekin tehneet paljon turvallisuutta, prosesseja ja laitoksien toiminnallisuutta edistäviä toimenpiteitä. Ennakoivaan kunnossapitoon tarjoamme ratkaisuja, joissa hyödynnetään tekoälyä ja digitaalisuutta. Näin laitokset toimivat parhaalla mahdollisella tavalla, toteaa Caverionin Teollisuusdivisioonan johtaja Elina Engman.

Caverion on vastannut Fortumin 13 vesivoimalaitoksen käyttö- ja kunnossapidosta jo vuodesta 2013.

Taustatietoa:

Fortumin Oulujoen ja Vuoksen vesistöjen vesivoimalaitoksilla on suuri merkitys uusiutuvan ja kotimaisen sähkön tuotannossa. Sähköjärjestelmässä tuotantoa ja kulutusta on oltava joka hetki yhtä paljon. Vesivoima on Suomen suurin säätövoiman lähde: se vastaa noin 70 % sähköntuotannon tasaustarpeesta vuorokausitasolla. Vesivoiman avulla säästä riippuvaisen tuotannon vaihteluita voidaan tasapainottaa sekunneissa ja näin huolehtia suomalaisen sähköjärjestelmän toimivuudesta kaikissa tilanteissa.

Lisätietoja: Markku Nivalainen, Fortumin Suomen vesivoimalaitosten ylläpito, markku.nivalainen@fortum.com, puh. 050 453 2327 Elina Engman, Caverion Teollisuus, divisioonajohtaja, elina.engman@caverion.com, puh. 050 351 4673