© Bane NOR
01.07.2021 Sijoittajauutinen

Norjalainen Bane NOR valitsi Caverionin rautatiehankkeeseen – Pääkriteereinä suorituskyvyn laatu ja turvallisuus

Matkustamisen sujuvoittaminen, täsmällisyyden parantaminen ja kapasiteetin lisääminen ovat keskiössä, kun Bane NOR laajentaa rautatietä Drammenin alueella. Caverion sai tarjouksellaan 10/10 pistettä laadusta sekä toteutuskuvauksesta ja valittiin Norjan rautatieinfrastruktuurista vastaavan valtionyhtiön Bane NOR:in kumppaniksi uudessa rautatiehankkeessa.

”Arvostamme näitä mittareita. Keskitymme Caverionissa hyviin tuloksiin asiakkaillemme ja heidän loppukäyttäjilleen. Saamamme täydet pisteet laadusta osoittavat, että onnistuimme välittämään osaamisemme hyvin”, kertoo Knut Gaaserud, Caverion Norjan divisioonajohtaja.

Caverionin saama 36 miljoonan euron arvoinen sopimus sisältää sähköistys- ja ICT- järjestelmät (suur- ja pienjännite).

“On totta, että Caverion sai korkeat laatupisteet. Olemme panneet merkille myös Caverionin sitoutumisen kestävän kehityksen mukaisiin toimituksiin. Tämä on meille Bane NORissa tärkeää, sillä haluamme leikata ilmastopäästöjä 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä”, sanoo Stine Ilebrekke Undrum, EVP, Bane NOR. Undrum lisää, että Bane NORilla on positiivinen kokemus Caverionin kanssa työskentelystä useissa laajoissa rautatieprojekteissa Itä-Norjassa.

"Kestävyyteen perustava liiketoimintamalli"

"Jo tänä päivänä suuri osa liikevaihdostamme perustuu kestävää kehitystä tukeviin hankkeisiin. Esimerkiksi rautatiet, sähköautojen latausinfrastruktuuri, energiatehokkuus, rakennusten modernisointi ja etähallintapalvelut – näiden kautta kestävä kehitys on ydinliiketoimintaamme. Kestävän kehityksen tavoitteenamme vuoteen 2030 mennessä on luoda ratkaisuillamme kestävää vaikutusta siten, että positiivinen hiilikädenjälkemme on 10 kertaa suurempi kuin oma hiilijalanjälkemme. Tästä tavoitteesta olen ylpeä Norjan divisioonan vetäjänä, mutta vielä ylpeämpi kahden lapsen isänä – tulevat sukupolvet kasvavat ympäristössä, jonka jätämme jälkeemme", Gaaserud sanoo.

Sopimus sisältää sähköistyksen (suur- ja pienjännite) uuteen tunneliin Drammenista Kobbervikdaleniin, tunneliasennukset, valaistuksen ja ilmanvaihdon sekä teknisten rakennusten tekniset asennukset, muun muassa voima- ja telelinjat sekä ilmanvaihto. Caverionilla on hyvää aiempaa kokemusta vastaavista rautatieinfrastruktuuriprojekteista Norjassa, esimerkiksi Lysakerin ja Askerin välisestä kehityshankkeesta Drammen-linjalla ja Farriseidetin rautatietunnelista Vestfold-linjalla.

Bane NOR

Kuvassa vasemmalta:

Renate Berget, district manager NCC Norge, Knut Gaaserud, division head Caverion Norway, Stine I. Undrum, executive vice president for development Bane NOR, Lars Tangerås, project director Bane NOR, Hanne A. Stormo, project manager Bane NOR, Ingvild Storås, CEO Baneservice

Kuvat: Bane NOR

Lisätietoja antaa: Helene Johansen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Caverion Norja, puh. +47 404 99 922, helene.johansen@caverion.com