Botnia Mill service palkinto.png
18.11.2020 Lehdistötiedote

Botnia Mill Servicelle Quality Innovation Award 2020 -kunniamaininta

Botnia Mill Servicen innovaatiolle Quality Innovation Award 2020 -kunniamaininta

Botnia Mill Servicen innovaatio sai kunniamaininnan Laatukeskuksen vuosittaisessa innovaatiokilpailussa 13.11.2020. Botnia Mill Servicen innovaatio on keskipakopumpun energiatalouden seuranta ja sen aktiivinen havainnollistaminen käyttäjälle. Laatukeskus perustelee päätöksessään, että innovaation vahvuutena on uuden IoT-teknologian tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen konkreettisesti energiatalouden seurannassa ja havainnollistamisessa käyttäjille.

Innovaation avulla voidaan havaita liian suuriksi mitoitettuja keskipakopumppuja prosessista. Havainnollistamisen ja todentamisen jälkeen pumppuja voidaan optimoida paremmalle energiahyötysuhteelle yksinkertaisilla muutostoimenpiteillä. Väärän mitoituksen todentaminen on ollut asiakkaille erittäin haastavaa, ja nyt prosessidataa ja IoTFlex-ratkaisuja hyödyntämällä pumppujen hyötysuhteet saadaan jatkuvaan seurantaan ja luotettavammaksi tiedoksi. Arviolta noin 50-60% sähköenergiasta menee prosessiteollisuudessa pumppaamiseen ja noin 2% sähköenergiaa voitaisiin säästää prosessiteollisuuden tuotantolaitoksella, mikäli pumput toimisivat optimihyötysuhteella. Esimerkiksi ison sellutehtaan osalta tämä tarkoittaa noin 300 omakotitalon vuotuista energian säästöä.

Botnia Mill Servicessä on vahva innovaatio- ja kehittämisen kulttuuri. Yhtiö on aiemmin vuonna 2016 voittanut Suomen Laatupalkinnon mm. erittäin hyvistä johtamisen prosesseista ja johtamismalleista sekä toimintatavoista. Innovaatio on syntynyt yhtiön oman henkilöstön aloitteesta ja sen takana on Jouni Seppälä. Seppälä toimii prosessiteollisuudessa teknisenä asiantuntijana ja auttaa asiakasta ratkaisemaan monenlaisia prosessin toimintaan tai teknisiin toteutuksiin liittyviä haasteita.

Kuvassa keskellä innovaation keksijä Jouni Seppälä, oikealla IoTFlex tuotepäällikkö Mika Marttila ja vasemmalla liiketoimintayksikön päällikkö Pekka Vattulainen

Lisätietoja: Päivi Pyötsiä, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Caverion Teollisuus, puh. 040 546 8071, paivi.pyotsia@caverion.com