Kuva: Juhlatilaisuuteen osallistuivat Veli-Matin esimies Markku Salonen, aluepäällikkö (vas.); Sakari Toikkanen, Teollisuuden ratkaisut divisioonajohtaja, Teuvo Valjakka, Veli-Matti Vehviläinen, Ari Lehtoranta, Caverion Oyj, toimitusjohtaja sekä Teuvon esimies Jussi Vesala, yksikönpäällikkö.
20.09.2019 Artikkeli

50 vuotta mielenkiintoisia työtehtäviä ja hyviä ystäviä – Teuvon ja Veli-Matin pitkä työura Caverionilla

Projektipäällikkö Veli-Matti Vehviläinen (65) ja sähköasentaja Teuvo Valjakka (67) saavuttivat vaikuttavan merkkipaalun juuri ennen eläköitymistään, kun heille tuli 50 vuotta työuraa täyteen Caverionilla.

Teuvo ja Veli-Matti tutustuivat jo Strömbergin konepajakoulussa ja ystävyys jatkui koko pitkän työuran ajan. Työelämä oli kovin toisenlainen, kun Teuvo ja Veli-Matti aloittivat työuransa Caverionilla 1960-luvun lopulla. Työviikko oli kuusipäiväinen, sillä myös lauantaisin tehtiin viisi tuntia töitä. Työtahti oli verkkaisempaa ja työ enemmän käsillä tehtävää.

Kymmenien työvuosien aikana ehti tulla niin pieniä kuin suuria muutoksia, kuten tietokoneiden tuleminen ja työturvallisuuden parantuminen. ”Aikanaan asentajilla oli työkenkinä huonoiksi menneet tanssikengät, joita ei tansseissa enää kehdannut pitää. Töihin ne kelpasivat vielä mainiosti”, naurahtaa Teuvo. Nykyään työmaiden turvavarusteet, kuten kengät, on tarkkaan määritelty ja turvallisuusohjeita seurataan erityisen tarkasti.

Tuttua tekemistä ja uusia työtapoja

Veli-Matti on työruransa aikana ansioitunut mm. työmaan hallintajärjestelmän kehittäjänä: ”Kaikki laskettiin aikanaan käsin. Kehitin itse THJ-tietokonejärjestelmän 1980-luvulla tukemaan työmaan seurantaa ja raportointia. Se aiheutti aluksi hämmennystä. Järjestelmän laskemat markkamäärät näyttivät eri tulosta kuin käsin lasketut. Käsin nimittäin laskettiin kahden desimaalin tarkkuudella ja uusi järjestelmä olikin tätä huomattavasti tarkempi”, muistelee Veli-Matti. ”Vuosikymmenten aikana työkalut ja laitteet ovat kehittyneet, mutta toisaalta tahti on kiristynyt työmailla”, tuumaavat Veli-Matti ja Teuvo.

Vaikka vuosien työpaikan nimi on vaihtunut, ei itse työn tekeminen juurikaan ole muuttunut ja asiakkaat ovat samat. Teuvo on työskennellyt sähköasentajana myös Suomen ulkopuolella, kuten Ranskassa ja Saksassa ja Veli-Matti on toiminut projektipäällikkönä ja ollut pidetty esimies.

”Työelämästä jää kaipaamaan erinomaisia työyhteisöjä ja läheisiä työkavereita. Yhteydenpito on onneksi jatkunut ystävien kanssa edelleen, ja nykyisin puhutaan muutakin kuin työasioita”, iloitsevat Teuvo ja Veli-Matti. Tämä onkin syy siihen, että saman työpaikan ovi on avautunut molemmilla 50 vuoden ajan.

Eläkepäivinä Teuvo aikoo kunnostautua puutarhan hoidossa ja urheillen. Veli-Matti on puolestaan kunnostanut taloa ja sen pihapiiriä, jossa työtä riittää myös tulevina vuosina.

Myös Caverion Norjassa saavutettiin syksyn alussa harvinaisen pitkä työura, kun Rolf Johansen (69) juhlisti 54 palvelusvuottaan Caverionilla.