21.09.2018 Artikkeli

Skellefteån lentokenttä muuttaa kiitotien laskeutumisvalot led-teknologiaan ensimmäisenä lentokenttänä Ruotsissa

Skellefteån lentokenttä ja Caverion ovat päässeet sopimukseen led-laskeutumisvalaistuksen toimittamisesta ja asentamisesta lentokentän kiitotielle. Sopimus sisältää 2 100 metriä pitkän kiitotien laskeutumisvalaistuksen ja 420 metrin jatko-osan. Skellefteå sijaitsee Pohjois-Ruotsissa noin Oulun korkeudella.

Led-valaistus kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa ja vähentää sähkökustannuksia. Lisäksi ledit kestävät huomattavasti kauemmin verrattuna perinteisiin valaistusvaihtoehtoihin. Skellefteå on ensimmäinen ruotsalainen lentokenttä, joka siirtyy kiitotien valaistuksessa led-teknologiaan. Olemassa olevien laskeutumisvalojen korvaamisen lisäksi Caverion asentaa ledit kiitotien jatko-osaan, joka rakennetaan ensi vuonna.

”Minulla on loistava suhde Caverionin kanssa ja olen työskennellyt heidän kanssaan kymmenen vuotta”, sanoo Per-Erik Morén, Skellefteån lentokentän projektipäällikkö.

”Asiakkaan tyytyväisyys ja halu jatkaa yhteistyötä kanssamme tuntuu mukavalta. Sopimuksemme perustuu vahvaan luottamukseen”, sanoo Johan Wåård, Caverionin palvelupäällikkö. Skellefteå on ensimmäinen led-valaistukseen muutettu kiitotie Ruotsissa, mutta Johan Wåårdin toiveena on, että muutokset yleistyvät ja Caverion pysyisi alan edelläkävijänä.