vt12 Liipolan tunnelin itäpää 500x.jpg
12.12.2017 Lehdistötiedote

Caverion valittiin Vt12 Lahden eteläisen kehätien Lahden pään allianssin kehitysvaiheeseen

Caverion valittiin Vt12 Lahden  eteläisen kehätien Lahden pään allianssin kehitysvaiheeseen

Caverion on tehnyt tunneleiden teknisiä järjestelmiä koskevan sopimuksen Vt12 Lahden eteläisen kehätien Lahden pään hanketta toteuttavan VALTARI-allianssin kanssa. VALTARI-allianssin muodostavat Liikennevirasto, Lahden kaupunki, Hollolan kunta, Skanska Infra Oy ja Pöyry Finland Oy.

”Tunneleiden teknisillä järjestelmillä ja niiden onnistuneella ja häiriöttömällä käyttöönotolla on suuri merkitys hankekokonaisuuden valmistumisessa. Caverionilla on laaja kokemus tunneleiden teknisten järjestelmien ratkaisuista ja sopimuksella mahdollistetaan kokemuksen hyödyntäminen jo suunnitteluratkaisuista lähtien”, sanoo projektijohtaja Janne Wikström Liikennevirastosta.

Allianssihankkeen kehitysvaihe on käynnistynyt elokuussa 2017 ja se kestää kevääseen 2018. Caverionin vastuualueena ovat kehitysvaiheessa tunneleiden tekniset järjestelmät: lämmitys, vesi ja viemäri, ilmanvaihto ja ilmastointi, jäähdytys, sähköistys, informaatio- ja viestintäteknologia sekä turvallisuus ja tieliikenteen ohjaus eli telematiikka.

”Olemme erittäin iloisia, että voimme olla mukana tässä merkittävässä väylähankkeessa. Tunneleiden uusimmalla teknologialla varmistetaan erityisesti tien käyttäjien turvallisuutta”, sanoo Caverion Suomen liiketoimintajohtaja Riku Mandelin.

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne valtatiellä 12 sekä edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymismahdollisuuksia koko Lahden seudulla. Hankekokonaisuuteen kuuluu valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantaminen. Rakennustyöt maantiellä 167 alkoivat keväällä 2017 ja valtatien 12 osalta rakentaminen käynnistyy vuonna 2018.

Vt12 Liipolan tunnelin itäinen suuaukko, havainnekuva, VALTARI-allianssi

Caverion toteuttaa parhaillaan Helsingin Teollisuuskadun tunnelin sekä Valtatie 1 Salon Isokylän tunnelin teknisiä järjestelmiä. Aiemmin Caverion on toimittanut tekniset järjestelmät muun muassa Kehä 1 Mestarintunneliin Espoon Leppävaarassa, E18-moottoritien Markkinamäen tunneliin sekä Valtatie 3 Hämeenlinnan tunneliin.

Lisätietoja: Kirsi Hemmilä, viestintäpäällikkö, Caverion Suomi, puh. 050 390 0941, kirsi.hemmila@caverion.com Janne Wikström, projektipäällikkö, Liikennevirasto, puh. 029 534 3600, janne.wikstrom@liikennevirasto.fi