The New University Hospital in Aarhus.jpg
06.05.2016 Sijoittajauutinen

Caverion toteuttaa Suuren projektin uuteen syöpähoitoihin keskittyvään tutkimuskeskukseen Tanskan Aarhusissa

Caverion on allekirjoittanut tanskalaisen Aarhusin uuden yliopistollisen sairaalan (DNU) kanssa sopimuksen kiinteistötekniikan toimittamisesta Tanskan hiukkashoitokeskukseen (DCPT). Sopimus kattaa Projektin toteutuksen seuraaville tuotealueille: Sähköistys, Lämmitys, vesi ja viemäri sekä sprinklerit (Turvallisuus). Sopimuksen arvo on noin 5,5 miljoonaa euroa.

Kansainvälinen asiantuntijaraati on valinnut Aarhusin yliopistollisen sairaalan uuden tanskalaisen hiukkashoitokeskuksen isäntäpaikaksi. Keskus sijoitetaan DNU:hun, ja siellä hoidetaan eri puolilta Tanskaa tulevia syöpäpotilaita erittäin edistyksellisellä huipputeknisellä sädehoitomenetelmällä. Hoidot tapahtuvat erikoishoitoyksikössä sairaalan pohjakerroksen alapuolella.

Hiukkashoidossa potilaita hoidetaan protoneilla eikä fotoneilla (röntgen) kuten perinteisessä sädehoidossa. Protonihoidon etuna on, että hoidettavan alueen ulkopuolelle kohdistuvaa sädeannosta on helpompi rajata kuin tavallisessa sädehoidossa. Vakavien sivuvaikutusten riskin välttämisen lisäksi protonihoito vähentää lapsilla ja nuorilla uuden, sädehoidon aiheuttaman syövän kehittymisriskiä myöhemmällä iällä.

”Olemme ylpeitä saadessamme osallistua projektiin, jolla varmistetaan, että useammat syöpäpotilaat saavat parempaa hoitoa. Neljän sairaalayksikön sulauttaminen ja niiden muuttaminen yhteen osoitteeseen Aarhusissa on alueen kaikkien aikojen suurin sairaalarakennusprojekti. Aarhusin nykyisen yliopistosairaalan kanssa siitä tulee kattava sairaalakompleksi”, toteaa Caverionin Tanska-Norjan divisioonajohtaja Knut Gaaserud.

Projekti 9 000 neliömetrin kokoisessa keskuksessa käynnistyi maaliskuussa 2016, ja se saadaan päätökseen maaliskuussa 2018. Rakennuttaja on Hoffmann A/S. Projekti kuuluu Caverionin julkisen sektorin asiakassegmenttiin.

(kuvalähde: DNU/Project department)

Lisätietoja: Louise Wilhelmsen, Viestintäkonsultti, Caverion Tanska-Norja, tel. + 45 7623 2042, louise.wilhelmsen@caverion.com