Esa Rytky,
10.09.2025
Kiinteistöt

Kiinteistönhallinta helpommaksi: näin Kiinteistö-HelpDesk vähentää riskejä ja tuo arvoa

Kiinteistön arki ei aina suju suunnitelmien mukaan – tekniikka voi pettää odottamatta ja aiheuttaa häiriöitä kiinteistön käyttäjille tai riskejä sijoitukselle. Caverionin Kiinteistö-HelpDesk tarjoaa kiinteistöille yhden yhteyspisteen, joka ratkaisee ongelmatilanteet nopeasti, vähentää riskejä ja tuo läpinäkyvyyttä koko kiinteistönhallintaan. Mutta miten palvelu toimii käytännössä?

Kiinteistön ylläpito on usein näkymätöntä – vähän kuin erotuomarit jalkapallokentällä, se huomataan vasta kun jotain menee pieleen. Hyvin toimiessaan kiinteistössä tarvittavat palvelut sulautuvat saumattomaksi osaksi kiinteistön toimivaa arkea.

Kiinteistön omistajana haluat varmistaa, että omaisuutesi pysyy kunnossa, arvo säilyy ja kiinteistön käyttäjät ovat tyytyväisiä. Kiinteistön käyttäjänä puolestaan toivot huoletonta arkea ja tarvittaessa nopeaa apua.

Mutta.

Mitä tapahtuu, kun tekniikka pettää? Ilmastoinnin jäähdytys lakkaa toimimasta kesähelteellä, hissi pysähtyy yllättäen tai oven lukitus temppuilee työvuoron alussa.

Jokainen vikatilanne kiinteistössä ei ole kiireellinen, mutta hankaloittaa eri tavoin käyttäjien toimintaa tai asiakkaiden viihtyvyyttä. Silloin tulee osata arvioida tilanteen kiireellisyys. Kaikissa tilanteissa ratkaisevaa on, että tieto kulkee nopeasti ja apu saadaan paikalle ajoissa.

Tässä vaiheessa Caverionin caverit toimii.

Ratkaisemme satoja tuhansia vikailmoituksia vuosittain

Olemme tottuneet täällä Caverionin Kiinteistö-HelpDeskissä vastaanottamaan vikailmoituksia ja palvelupyyntöjä hyvin monenlaisista kiinteistöistä ympäri Suomen. Vuonna 2024 saimme yhteensä 278  854 yhteydenottoa. Autamme isoissa ja pienissä vikatilanteissa vuoden jokaisena päivänä ja vuorokauden jokaisena tuntina.

Jokainen yhteydenotto dokumentoidaan ja ohjataan oikealle taholle hoidettavaksi – asiakkaan sopimusten mukaan joko Caverionin ammattilaiselle tai jollekin toiselle huoltokumppanille. Jokainen tehty toimenpide kirjataan digitaaliseen huoltokirjaan, josta tilanteen etenemistä voi seurata reaaliajassa. Lopputulos raportoidaan työnsuorittajan toimesta, jolloin myös vian ilmoittaja saa järjestelmästä ilmoituksen työn etenemisestä ja tehdyistä toimenpiteistä.

Kaikki data on jatkuvasti ja reaaliaikaisesti kiinteistönomistajan tai esimerkiksi kiinteistömanagerin nähtävillä ja saatavilla.

Miksi asiakkaamme ovat valinneet Kiinteistö-HelpDesk -palvelun?

Skaalautuvuus ja laatu

Palvelu skaalautuu vaivattomasti yksittäisestä kiinteistöstä suuriin kiinteistökokonaisuuksiin. Esimerkiksi K-ryhmällä on käytössä Kiinteistö-HelpDesk-palvelu yli tuhannessa kiinteistössään.

Jokainen asiakas saa saman palvelun laadun, eli nopeat vasteajat ja ammattitaitoisen ja ystävällisen palvelun, oli kyseessä pieni tai suuri toimija.

Riskienhallinta ja kiinteistön arvon turvaaminen

Nopea reagointi ehkäisee pienten vikojen eskaloitumisen isommiksi ongelmiksi. Kiinteistö-HelpDeskin ammattilaiset tuntevat asiakkaiden kiinteistöjen kriittiset pisteet ja osaavat priorisoida tilanteet, joissa nopea toiminta on välttämätöntä – esimerkiksi tuotantolaitoksissa tai asiakaspalvelutiloissa.

Kustannustehokkuus

Kiinteistö-HelpDeskin ja etähallinnan yhdistelmä tuo merkittäviä säästöjä. Olosuhdeongelmia voidaan selvittää ja ratkaista etänä: jopa 90 % kiinteistöautomaation hälytyksistä voidaan ratkaista ilman paikan päällä käyntiä. Tämä vähentää turhia huolto- ja päivystyskäyntejä. Kustannuksia hallitaan myös huolehtimalla kiinteistön elinkaaresta.

Jatkuvuus ja huolettomuus

Kun kaikki vikailmoitukset kirjataan digitaaliseen huoltokirjaan, vikojen seuraaminen tehostuu ja tieto kulkee paremmin. Vikailmoituksista saatava data parantaa kiinteistöjen korjaussuunnitelmien laatua, auttaa budjetoinnissa ja helpottaa huoltokumppaneiden työn laadun seuraamista.

Huoltokirjaan kertyneiden tietojen merkitys kasvaa, ja nykyään se voidaan tekoälyn avulla yhdistää taloautomaation dataan, mikä nopeuttaa oikeiden ratkaisujen löytämistä.

Tasalaatuinen palvelu

Olipa kiinteistösi Helsingissä tai Ivalossa, saat yhteydenotollesi saman 13 sekunnin vastausajan ja ammattitaitoisen palvelun. Kaikista kiinteistösalkun kiinteistöistä huolehditaan samalla laatutasolla.

Helppo tapa ilmoittaa ja saada vikatilanteet kuntoon

Ei tarvetta muistaa ja ylläpitää pitkää listaa yhteystiedoista. Yhden pisteen kautta saat kerrottua kaikki relevantit tiedot nopeasti ja tarkasti. Voit luottaa, että asiat tulee tehtyä ja dokumentoitua.

Läpinäkyvyys ja seuranta

Huoltopyyntöjen tilanne, toimenpiteet ja raportit ovat saatavilla jatkuvasti reaaliajassa. Tämä tuo läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa tiedolla johtamisen.

Luotettavuus ja ajan vapautuminen olennaiseen

Kiinteistö-HelpDesk toimii kiinteistömanagerin työparina, hoitaa arjen työpyynnöt ja vapauttaa aikaa strategisille tehtäville – kuten kehityshankkeille, sopimusasioille ja investointisuunnittelulle.

Olemme luottokumppani, joka ei jätä pulaan. Hoidamme ja toimimme.

Miksi juuri Caverionin Kiinteistö-HelpDesk toimii?

Vahvuutemme on laaja kokemus erilaisista kiinteistöistä ja niiden käyttäjien erilaisista tarpeista. Osaamme arvioida, milloin tilanne vaatii välitöntä reagointia.

Asiakaspalvelijamme, caverit, nauttivat työstään ja haluavat tehdä parhaansa jokaisen vikailmoituksen osalta.
Monella meistä on lähes kymmenen vuoden, jopa 25 vuoden työkokemus juuri tästä palvelusta.

Me toimimme niin, että asiakkaamme ja asiakkaidemme asiakkaat voivat nukkua yönsä huoletta ja keskittyä omiin tehtäviinsä.


Muutama tilastotieto palvelusta

  • 35 asiakaspalvelijaa
  • Asiakastyytyväisyys 92 %
  • 278  854 yhteydenottoa (2024)
  • Keskimääräinen vastausaika 13 sekuntia
  • Yli 20 vuoden kokemus: alan ensimmäinen valtakunnallinen palvelu
  • Noin 5 500 kiinteistöä palvelun piirissä: ruokakauppoja, huoltoasemia, liikekiinteistöjä, tuotantolaitoksia, voimalaitoksia, toimistoja, lääketehtaita, logistiikkakiinteistöjä, uima- ja jäähalleja jne.

 

 

Caverionin Kiinteistö-HelpDesk toimii. Myös sinun tarpeisiisi!

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin kerron mielelläni lisää.

Esa Rytky
Esa Rytky

Yksikönpäällikkö