24.04.2020 Artikkeli

Helsingin Teollisuuskadun ja Veturitien tunnelit ovat täynnä tekniikkaa – noin 800 tunnelivalaisinta, 9 liikenteenohjauskeskusta ja monipuolinen tunnelitekniikka turvaavat tienkäyttäjiä

Mikäli olet ajanut Helsingin Teollisuuskadun tai Veturitien uuden tunnelin läpi, tulitko ajatelleeksi, mitä kaikkea tekniikkaa tunnelissa on? Todennäköisesti et kiinnittänyt liiaksi huomiota, ja hyvä niin.

Toteutimme Helsingin Pasilan Teollisuuskadun sekä Veturitien tunneleihin tekniset järjestelmät eli arkikielellä lämpö-, vesi-, ilmanvaihto-, automaatio- ja sähköjärjestelmät (LVIAS) sekä liikenteenhallinta- ja turvajärjestelmät. Työt aloitettiin vuonna 2018 ja Teollisuuskatu sekä Veturitie avattiin liikenteelle syksyllä 2019. Tekniikkajärjestelmien tarkoituksena on olla mahdollisimman huomaamattomia käyttäjälle mahdollistaen samalla hyvät ja turvalliset olosuhteet.

Sekä Teollisuuskadun että Veturitien liikenteenhallintajärjestelmät on liitetty yhteen käyttöliittymään, jotta niitä voidaan hallita helposti. Tämä tarkoittaa käytännössä muun muassa sitä, että huolto saa automaattisesti ilmoituksen vikaantumisista ja viat päästään korjaamaan pikimmiten. Huolehdimme järjestelmien ylläpidosta ja huollosta seuraavan kahden vuoden ajan.

Tunnelit ovat aivan erityisiä työmaita. Tunnelit vaativat erilaisia työvaiheita, joiden yhteensovittaminen voi olla erittäin haasteellista tilan vuoksi. Yksi työvaihe voi helposti vaatia koko tunnelin, jolloin muita työvaiheita ei voi tehdä yhtä aikaa. ”Haastavinta Teollisuuskadun ja Veturitien työmaassa oli nousukaapelointi. Työn tekeminen vaati kookasta kalustoa ja laitteistoa, mikä vaatii hyvin tarkkaa tilan ja työvaiheiden suunnittelua. Saimme kaapeloinnin tehtyä ansiokkaasti juurikin hyvän suunnittelun ja yhteistyön ansiosta", kertoo Caverionin Ville Pajunen hymyillen.

Osa liikenteenohjaus- ja turvallisuusjärjestelmistä näkymättömissä tienkäyttäjille

Kaikki tekniikka ei suinkaan ole tehty huomaamattomaksi vaan osalla on näkyvä rooli viestimisessä ja turvallisuuden ylläpidossa. Muun muassa tiedotusopasteet, jotka viestivät tienkäyttäjille liikennehäiriöistä, liikennevalot, sään kirkkauden mukaan automaattisesti säätyvä valaistus ja esimerkiksi Teollisuuskadulla hätäasemat sekä savunpoistopuhaltimet ovat osa toteuttamaamme teknistä kokonaisuutta.Suurin osa järjestelmistä pyritään kuitenkin tekemään mahdollisimman näkymättömäksi tienkäyttäjille. Teollisuuskadun tunneliin ja Veturitielle olemme muun muassa asentaneet paloilmoitin-, kulunvalvonta- ja hätäpuhelinjärjestelmän LVIAS-järjestelmien lisäksi.
 

Kovaa faktaa telematiikasta
Telematiikka on yleisnimitys liikenteenhallintaan liittyvästä tekniikasta. Olisitko uskonut viimeksi ajaessasi tunnelin läpi, kuinka paljon tekniikkaa sinne kätkeytyykään?

Teollisuuskadun tunnelissa on muun muassa…

  • 3 laitetilaa
  • 16 sähkökeskusta
  • 5 liikenteenohjauskeskusta
  • 2 muuntamoa
  • Jätevesipumppaamo
  • Kuivatusvesipumppaamo
  • 24 savunpoistopuhallinta
  • 538 tunnelivalaisinta
  • 6 hätäasemaa
  • pääsynsääntelyjärjestelmä
  • Liikennekameroita
  • Tiedotusopasteita, sulkupuomeja ja liikennevalot

Ja Veturitiellä on muun muassa…

  • 2 laitetilaa
  • 6 sähkökeskusta
  • 4 liikenteenohjauskeskusta
  • Varavoimakone
  • Hulevesipumppaamo
  • 225 tunnelivalaisinta
  • Erikoisvalaistuksia kiertoliittymässä ja Triplan katetulla alueella
  • Liikennekameroita
  • Tiedotusopasteita, sulkupuomeja ja liikennevalot
 

Caverion – telematiikan taitaja Suomessa

Caverion on toteuttanut liikenteenhallinta- ja turvajärjestelmät (telematiikka) muun muassa Kehä I Mestarintunneliin Espoossa, Vuosaaren tunneliin Helsingissä, Hämeenlinnan tunneliin VT3:n varrella, Haminan telematiikkahankkeeseen sisältyneeseen Markkinamäen tunneliin sekä Länsiväylän kohteisiin Helsingissä ja Espoossa. Parhaillaan Caverion toteuttaa Lahden eteläisen kehätien hanketta, johon sisältyy kaksi maantietunnelia. Caverion toteutti Helsingin Pasilan Teollisuuskadun ja Veturitien tunneleiden sekä Triplan katetun alueen tekniset järjestelmät. Urakkaan sisältyi kokonaisuuden yhteinen liikenteenhallintajärjestelmä. Teollisuuskatu sekä Veturitie avattiin liikenteelle lokakuussa 2019.

Liitteet

Lisätietoja ja tiedotteiden tilaus

Lisätiedot: Matti Poutanen, asennuspäällikkö, Tie- telematiikka- ja tunnelihankkeet, Caverion Suomi Oy, matti.poutanen@caverion.com Ville Pajunen, projektipäällikkö, Tie- telematiikka- ja tunnelihankkeet, Caverion Suomi Oy, ville.poutanen@caverion.com
Tilaa tiedotteet: