22.06.2021 Lehdistötiedote

Fagerstan jääpalloareena Ruotsissa saa älykkään jäähdytysjärjestelmän – taustalla hiilidioksijäähdytykseen pohjautuva teknologia

Huolella valittu ja hyvin huollettu jäähdytysjärjestelmä on energiatehokas ja pitää lämpötilan vakaana riippumatta sää- tai muista olosuhteista. Tekojääkenttä ulkona vaatii sopeutuvaa ja tehokasta huoltoa. Jääpalloareenan uusi, ympäristöystävällisempi jäähdytysjärjestelmä ja pienenevä hiilijalanjälki edistävät Fagerstan kunnan ilmastotavoitteita.

Kuntayhtymä Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund (NVK) modernisoi parhaillaan Fagerstan jääpalloareenaa uudella, ympäristöystävällisemmällä jäähdytysjärjestelmällä ja digitaalisella seurannalla. Jäähdytysaineena aiemmin ammoniakkia käyttäneet putket ja jäähdytyskoneet korvataan uudella, hiilidioksiditeknologiaa hyödyntävillä jäähdytyskoneilla, mikä tekee kentästä energiatehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän. Kentälle asennetaan myös uusi Caverionin jäähdytysautomaatioratkaisu, Huurre iTop, joka monitoroi jäähdytysjärjestelmää ja varmistaa luistelukenttien optimaaliset olosuhteet.

”Aikaisemmassa jäähdytysjärjestelmässämme oli kuusi tonnia ammoniakkia, mikä ei tietenkään ole ympäristöturvallinen ratkaisu. Olemme iloisia korvatessamme vanhentuneen teknologian uudella jäähdytysratkaisulla, joka perustuu hiilidioksidijäähdytykseen”, sanoo Leif Ekengren, Operations Engineer, NVK. Jäähdytysratkaisun lisäksi NVK valitsi Caverionin toteuttamaan myös mm. automaation sekä sähköistys- ja ilmanvaihtoratkaisut. Työ alkoi huhtikuussa 2021.

“Tunnemme hyvin olosuhteet ja uudet vaatimukset ilmastoälykästä, kehittyvää jäähdytysmarkkinaa kohtaan. Vaatimukset myös tiukentuvat koko ajan. Monien asiakkaidemme pitää korvata jäähdytysaineensa ympäristöystävällisemmillä, hiilidioksidiin pohjautuvilla vaihtoehdoilla lähivuosina. Ympäristöystävällisyyden ohella ratkaisumme vähentävät myös asiakaskohteiden energiankulutusta”, sanoo Juha Mennander, Caverionin Ruotsin divisioonajohtaja.

Caverion on mukana toteuttamassa myös modernia jääurheilukeskusta Myllypuroon Helsingissä. Lue lisää projektista

Lisätietoja: Erika Björnesparr, Head of Marketing and Communications, Caverion Ruotsi, +467 305 09285,  erika.a.bjornesparr@caverion.com