Safety-pic-article.jpg
25.09.2015 Artikkeli

Tavoitteena nolla työtapaturmaa

Työturvallisuus on etusijalla kaikessa toiminnassamme. Pyrimme parantamaan työturvallisuutta muokkaamalla jatkuvasti asenteita ja toimintatapoja. Jokainen työntekijä on oman työnsä osalta vastuussa turvallisuudesta.

Turvallisuus on tärkeintä kaikessa mitä teemme. Tavoitteemme on nolla tapaturmaa jokaisena päivänä. Meillä on tällä hetkellä erilaisia työturvallisuuden toimintatapoja ja työkaluja eri divisioonissa.Tämän vuoden aikana otetaan käyttöön työturvallisuuden yhteiset periaatteet ja tavoitteet.

Älypuhelinsovelluksia ja julisteita

Onko täällä turvallista työskennellä? Mitä voisi tapahtua ja miten? Miten voin suojata itseni ja työtoverini mahdollisilta vaaroilta? Onko esimieheni hyväksynyt tämän nimenomaisen tehtävän? Onko työhön annettu ohjeita?

Kaikkien operatiivisen puolen työntekijöiden on tunnettava omaan työhönsä liittyvät turvallisuusmääräykset ja osattava toimia hätätilanteessa. Jokaisen tulee myös käyttää henkilökohtaisia suojavarusteitaan.

Saksassa käytetään kaikilla työmailla ja kiinteistöissä julisteita, joiden avulla työntekijöitä muistutetaan työympäristön mahdollisista vaaroista ja palautetaan heidän mieleensä kysymykset, jotka heidän tulee esittää itselleen. Julisteet antavat ajattelemisen aihetta – ja mahdollisesti ehkäisevät tapaturmia muuttamalla ihmisten käyttäytymistä.

Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä työntekijöille jaetaan myös luottokorttikokoisetturvallisuuskortit, joihin on painettu nämä samat kysymykset. Työntekijöitä neuvotaan pitämään kortti aina mukanaan ja käymään kysymykset läpi ennen työn aloittmista. Onko vastaus kaikkiin kysymyksiin ’kyllä’? Jos on, niin työt voidaan aloittaa turvallisesti!

Ruotsissa tapaturmat ja työturvallisuushavainnot raportoidaan tavallisen älypuhelimen sovelluksella ”IA - avvikelser i arbetsmiljö” (poikkeamat työympäristössä).

Työturvallisuustukea verkossa

Vuoden 2013 alussa Teollisuuden palvelut käynnisti kaikille avoimen ennaltaehkäisevään turvallisuustyöhön tarkoitetun ennakoi.fi -verkkosivuston. Sivusto sisältää aineistoa, jonka avulla jokainen voi perehtyä aiheeseen. Sen lisäksi sivuston kautta voidaan tehdä ennaltaehkäisevään turvallisuustyöhön liittyviä ilmoituksia. Ilmoitukset voidaan tehdä myös mobiililaitteella ja lähettää samalla kätevästi asiakkaalle.

On tärkeää osoittaa asiakkaillemme, että niin me kuin alihankkijammekin otamme työturvallisuusasiat vakavasti. Jotta työtapaturmien ehkäisy pysyisi kaikilla mielessä, Teollisuuden palvelut painattaa sivuston osoitteen myös kaikkiin työvaatteisiin. Se muistuttaa ennaltaehkäisevän työturvallisuusasenteen tärkeydestä tömailla. Verkkosivusto on Teollisuuden palvelujen oman kehitystyön tulos. Myös Caverion Suomi otti verkkopalvelun käyttöön vuoden 2015 alussa.

Sähkömiehen ideasta toimiva apu

Sähköasennustöiden yhteydessä työmaalla syntyy monenlaista roskaa. Sähköasentajan ideasta syntyi yksinkertainen roskatasku, jonka voi helposti kiinnittää esimerkiksi telineeseen korkealla työskennellessä. Taskuun sujahtavat asennuksessa syntyvät pienet jätteet, jotka lattialle joutuessaan voisivat aiheuttaa turvallisuusriskin. Työmaa pysyy siistinä ja turvallisena. Taskut viestivät, että turvallisuus on meillä ykkösasia.

Laukullinen turvallisuutta

Osasto 601 (Ilmanvaihto) Tanskan Skovlundessa on kehitellyt turvallisuuslaukun, joka löytyy kaikista asentajiemme käyttämistä yhtiön autoista. Aiemmin hengityssuojaimet ja sideharsotaitokset olivat irrallaan autoissa, eikä yhtenäisiä turvaohjeita ollut. Mutta sellaiset saatiin.

Työturvallisuusvastaava Allan Kragh Pedersen kertoo, että kaikkiin yhtiön autoihin päätettiin hankkia turvallisuuslaukut. Laukku sisältää mm. laastaria, puristussiteen, suojanaamareita, silmähuuhdetta ja käsivoidetta. Kaikki löytyy siististi auton tavaratilasta, eikä hätätilanteessa tarvitse tuhlata aikaa ensiaputarvikkeiden etsimiseen. – Jos työntekijä saa esimerkiksi roskan silmään tai haavan sormeen, apu löytyy nyt nopeasti. Turvallisuuslaukut ovat arkipäivän työturvallisuutta, sanoo Allan Kragh Pedersen.

Lisätietoja: Ingrid Peura, viestintäpäällikkö, Caverion Teollisuuden ratkaisut, puh. 050 571 5553, ingrid.peura@caverion.fi