09.07.2014 Lehdistötiedote

Caverion vastaa Jyväskylän asuntomessujen Maailmanpylvään talotekniikasta

Maailmanpylväs on 13-kerroksinen maamerkki Jyväskylän asuntomessuilla Äijälänrannassa. YIT:n asuntomessukohteessa on 52 asuntoa. Caverion vastaa kohteen talotekniikan suunnittelusta, suunnittelunohjauksesta ja lämmitys-, vesi- ja viemäröinti-, ilmastointi-, jäähdytys- sekä automaatiojärjestelmien toteutuksesta. Maailmanpylväs edustaa talotekniikaltaan uusinta uutta, mutta paljaalla silmällä sitä ei huomaa.

"Asunnoissa ei ole näkyvissä pattereita, putkia tai muuta vastaavaa. Jopa savunpoistoratkaisut on mietitty niin, etteivät ne oikeastaan näy missään", hankekehityspäällikkö Teemu Liehu kertoo.

Talotekniikka ottaa yksittäisten asukkaiden tarpeet ja ominaisuudet huomioon. Esimerkiksi kylmän tunne on yksilökohtaista. Maailmanpylvään jokaisessa asunnossa on asuntokohtainen jäähdytys ja vesikiertoinen lattialämmitys, joita asukas pystyy säätämään itselleen sopivaksi. Samalla jäähdytysenergian kulutusta voidaan tarvittaessa mitata vaikka huoneistokohtaisesti. Lisäksi reitit, läpiviennit ja lattiaratkaisut toteutettiin niin, että äänet eivät kantaudu asunnosta toiseen.

"Tekniikka yhdistettiin talon designiin jo suunnitteluvaiheessa. Talon muoto oli toki päätetty, mutta teknisten ratkaisujen suunnittelussa voitiin ottaa huomioon esimerkiksi ikkunoiden sijoittelu ja järvimaiseman hyödyntäminen", kertoo kohteen rakennuttajapäällikkö Seija Takanen YIT:ltä.

Teknologia antaa mahdollisuuden ajatella asumista pitkäjänteisesti. Elinkaariajattelussa kiinnitetään huomiota tehtyjen ratkaisujen huollettavuuteen ja kestävyyteen. Olennaista on, minkä hintaista asuminen ja eläminen ovat loppukäyttäjälle. Paras ratkaisu on pitkäikäinen, vähän energiaa kuluttava ja lähes huoltovapaa.

"Elinkaariratkaisussa kaikki tekniikka on keskitetty omiin tiloihinsa, jolloin asukkaita häiritään mahdollisimman harvoin. Maailmanpylväässä on käytetty mahdollisimman paljon etänä hallittavaa tekniikkaa. Kiinnitimme jo suunnitteluvaiheessa huomiota siihen, että kaikki talotekniikan ratkaisut keskustelevat keskenään ja sopivat yhteen", Liehu kertoo.

Asuntomessut ovat Jyväskylässä avoinna yleisölle 11.7.-10.8.2014. Maailmanpylväässä voi tutustua viiteen erilaiseen asuntoon, joista kolme on suunniteltu kuvitteellisten asukkaiden tarpeisiin.

Lisätietoja:

Tuija Hirvonen, viestintäpäällikkö, Caverion Oyj, puh. 040 7100 521, tuija.hirvonen@caverion.fi