Päivittäistavarakaupat ovat eniten energiaa kuluttavia liikerakennuksia. Keinot energian säästämiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi kaupoissa ovat jo kuitenkin olemassa.
Jäähdytysjärjestelmien osuus päivittäistavarakaupan kokonaisenergiankulutuksesta on 35-50 %. Jäähdytyksellä on tärkeä rooli vastuullisuus- ja energiatehokkuustavoitteiden saavuttamisessa.
Luotettavaa tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä myymälässä fyysisen turvallisuuden säilyttämiseksi. Kameravalvontaa voidaan käyttää myymälän ulkoasun optimointiin, asiakaskokemuksen parantamiseksi ja myynnin lisäämiseksi.
Kansallisen ja EU -sääntelyn avulla pyritään nopeuttamaan korjaustöiden "vihreää aaltoa", lisäämään älykkäiden teknologioiden käyttöä kaikissa rakennuksissa sekä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vuoteen 2030 mennessä.
Supermarketit ja päivittäistavarakaupat ovat tyypillisiä ympäristöjä, joissa lämmitystä ja jäähdytystä tarvitaan samanaikaisesti: jotta optimaaliset olosuhteet voidaan taata, talvella tarvitaan lämmitystä, taas kesällä jäähdytystä. Jotta tuotteet pysyvät tuoreina ja turvallisina, tarvitaan jäähdytysautomaatiota. Kun supermarketin energiankäyttöön hyödynnetään kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa valvotaan sekä kulutettua että tuotettua energiaa (esimerkiksi hyödyntämällä jäähdytyksestä syntyvää lämpöä), voimme luoda erittäin tehokkaan ja kestävän supermarketin.
Perinteisten synteettisten kylmäaineiden (F-kaasujen) ilmastoa lämmittävä vaikutus on jopa 25 000 kertaa suurempi kuin kylmäaineena käytettävän hiilidioksidin.
F-kaasuja on tyypillisesti käytetty jäähdytys-, ilmastointi- ja lämpöpumppulaitteissa. Siirtyminen luonnolliseen CO2-jäähdytykseen siirtyminen on erittäin tehokas askel, jonka kaupat voivat ottaa vastuullisuustavoitteidensa saavuttamiseksi.
Kameravalvonta tuottaa valtavia määriä tietoa. Kameroista saatava data voidaan integroida muihin järjestelmiin, jotta asiakkaille voidaan tarjota lisäarvoa fyysisen turvallisuuden lisäksi.
Esimerkiksi kameran keräämää dataa voidaan analysoida yhdessä kiinteistönhallintajärjestelmästä saatavan muun tiedon kanssa. Näiden tietojen avulla voidaan luoda lämpökarttoja myymälästä ja optimoida myymälän ulkoasu asiakkaiden yksityisyyttä vaarantamatta.