Caverion-Sähköasema.jpg
27.03.2024 Lehdistötiedote

Fingrid valitsi Caverionin toteuttamaan Bölen 110 kV:n sähköaseman Siuntiossa

Fingrid Oyj valitsi Caverionin Siuntiossa sijaitsevan Bölen 110 kV:n sähköaseman toteuttajaksi julkisen hankinnan kilpailutuksen pohjalta. Uusi sähköasema sijoittuu Inkoo–Espoo 110 kV:n voimajohdon viereen. Toimitukseen sisältyy kokonaan uuden sähköaseman rakentaminen. Hankkeen arvo on noin 4,7 miljoonaa euroa.

​​​

Hanke toteutetaan yhdessä Fingridin kanssa ympäristö ja ilmastotavoitteet huomioon ottaen. Sähköaseman 110 kV:n katkaisijat toteutetaan SF6-vapaina, jolloin vältetään yleisesti käytetyn voimakkaan kasvihuonekaasun käyttö. Rakentamisessa varaudutaan mahdolliseen laajentamiseen lisäkentillä ja toisella pääkiskolla.

”Kokonaisuudessaan hankkeen myötä kantaverkon käytettävyys ja käyttövarmuus paranevat. Alueen kokonaisvaltainen kehittäminen on mahdollista tulevaisuudessa, kun Carunan voimajohto käännetään suoraan sähköasemalle sisään. Alueella on paljon teollisuusyrityksiä, jotka saavat hyötyä toimintaansa tämän hankkeen myötä”, toteaa Tomi Mantela, projektipäällikkö, Fingrid Oyj.

”Olemme mukana useassa Fingridin hankkeessa, ja vuosikymmenien kokemus sähköasemien toteutuksesta ja muuntamokenttien rakentamisesta tuo varmuutta tekemiseemme. Tässäkin hankkeessa ovat mukana sähkövoimatekniikan ja energian ammattilaisemme, jotka toteuttavat sähköasema- ja voimajohtohankkeita useissa kohteissa ympäri Suomea”, kertoo Kari Aalto, liiketoimintaryhmän johtaja, infrastruktuuri ja teollisuuden projektit, Caverionilta.

Tutustu sähköasema- ja sähkönjakelupalveluihimme

Lisätietoja: Kari Aalto, liiketoimintaryhmän johtaja, infrastruktuuri ja teollisuuden projektit, Caverion, puh. +358 40 5662127, kari.aalto@caverion.com