• ring_i_fi
  • ring_i_mestarintunneli_inside_fi
  • ring_i_kartta_fi

Kehä I, Pääkaupunkiseutu, Suomi

Kehä I on Suomen vilkkain valtatie ja tärkeä liikenteen keskus, jolla ajaa päivittäin 80 000–85 000 autoa. Caverion vastasi Mestarintunneli-projektin LVI-järjestelmästä, telematiikasta ja automaatiosta. Mestarintunneli on 530 metriä pitkä tunneli, joka koostuu kahdesta rinnakkaisesta, nelikaistaisesta tunnelista, joita turvatunnelit yhdistävät. Projekti oli Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin ja Espoon kaupungin yhteisprojekti.

Palvelut

  • Suunnittelu ja hankekehitys

Järjestelmät ja tuotteet

  • Automaatio
  • Sähköistys
  • Lämmitys, vesi ja viemäri
  • Informaatio- ja viestintäteknologia
  • Turvallisuus
  • Ilmanvaihto ja ilmastointi

Asiakkaat

  • Julkinen sektori
  • Julkinen sektori - Infrastruktuuri

Käyttötarkoitus

  • Muu

Haaste

Kehä I:llä on kärsitty suurista liikenneruuhkista. Projektin tavoitteena oli helpottaa liikennevirtaa, lisätä alueen kiinnostavuutta ja yhtenäistää kaupunkirakennetta Leppävaaran alueella. Liikennetunneleiden rakentamisessa keskeisintä on turvallisuus.

 

Ratkaisu

  • Caverion huolehti tunnelin LVI-järjestelmästä, telematiikasta ja automaatiosta.
  • Kaikessa tunnelin tekniikassa etusijalla on ollut käyttäjien turvallisuus. Tekniikka on rakennettu suojaamaan tunnelin käyttäjiä.
  • Liikenne ei saa pysähtyä tunnelissa, koska liikennevirran pysähtyminen voi aiheuttaa turvallisuusongelmia tunnelin käyttäjille. Siksi käytössä on liikenteenvalvonta, jonka avulla voidaan rajoittaa tunneliin pääsyä ruuhkien ilmetessä.
  • Tunneli pidetään auki kunnossapidon ajan, ja vain muutama kaista suljetaan. Liikennettä hallitaan opasteiden, liikennevalojen ja esteiden avulla.
  • Sopimuksen arvo on noin 11 miljoonaa euroa.

Vuosi

2008–2012

 

Tietoja projektista

  • Mestarintunneli 0,53 km
  • Projektin aikana oli otettava huomioon liikenteen ohjaaminen, sillä kohteen ohittaa päivittäin 80 000–85 000 autoa.

 
Tietoja Caverionin ratkaisuista

  • Ilmanvaihto ja savunpoisto. Käytössä on ilmanvaihtoputki, jonka avulla pakokaasut poistetaan tunnelista.
  • Putkistojärjestelmät ohjaavat kerääntyvän veden pois tunnelista.
  • Sähköjärjestelmät: sertifioitu virtalähde, varavirta, UPS, palohälyttimet, audio- ja telejärjestelmät, kulunvalvonta ja turvallisuusjärjestelmät
  • Telematiikka: Liikenteenohjausjärjestelmät, liikennevalot, opasteet ja liikennekamerat
  • Automaatio: LVI-järjestelmä ja liikenteenohjausautomaatio

EUR 11M
sopimuksen arvo noin

0,53 km
Mestarintunnelin pituus

80 000–85 000
autoa päivittäin