• ring_i_fi
  • ring_i_mestarintunneli_inside_fi
  • ring_i_kartta_fi

Kehä I, Pääkaupunkiseutu, Suomi

Kehä I on Suomen vilkkain valtatie ja tärkeä liikenteen keskus, jolla ajaa päivittäin 80 000–85 000 autoa. Caverion vastasi Mestarintunneli-projektin LVI-järjestelmästä, telematiikasta ja automaatiosta. Mestarintunneli on 530 metriä pitkä tunneli, joka koostuu kahdesta rinnakkaisesta, nelikaistaisesta tunnelista, joita turvatunnelit yhdistävät. Projekti oli Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin ja Espoon kaupungin yhteisprojekti.

Kehä I, Pääkaupunkiseutu, Suomi

Palvelut

  • Suunnittelu ja hankekehitys

Järjestelmät ja tuotteet

  • Automaatio
  • Sähköistys
  • Lämmitys, vesi ja viemäri
  • Informaatio- ja viestintäteknologia
  • Turvallisuus
  • Ilmanvaihto ja ilmastointi

Asiakkaat

  • Julkinen sektori
  • Julkinen sektori - Infrastruktuuri

Käyttötarkoitus

  • Muu

Haaste

Kehä I:llä on kärsitty suurista liikenneruuhkista. Projektin tavoitteena oli helpottaa liikennevirtaa, lisätä alueen kiinnostavuutta ja yhtenäistää kaupunkirakennetta Leppävaaran alueella. Liikennetunneleiden rakentamisessa keskeisintä on turvallisuus.

 

Ratkaisu

  • Caverion huolehti tunnelin LVI-järjestelmästä, telematiikasta ja automaatiosta.
  • Kaikessa tunnelin tekniikassa etusijalla on ollut käyttäjien turvallisuus. Tekniikka on rakennettu suojaamaan tunnelin käyttäjiä.
  • Liikenne ei saa pysähtyä tunnelissa, koska liikennevirran pysähtyminen voi aiheuttaa turvallisuusongelmia tunnelin käyttäjille. Siksi käytössä on liikenteenvalvonta, jonka avulla voidaan rajoittaa tunneliin pääsyä ruuhkien ilmetessä.
  • Tunneli pidetään auki kunnossapidon ajan, ja vain muutama kaista suljetaan. Liikennettä hallitaan opasteiden, liikennevalojen ja esteiden avulla.
  • Sopimuksen arvo on noin 11 miljoonaa euroa.

Vuosi

2008–2012

 

Tietoja projektista

  • Mestarintunneli 0,53 km
  • Projektin aikana oli otettava huomioon liikenteen ohjaaminen, sillä kohteen ohittaa päivittäin 80 000–85 000 autoa.

 
Tietoja Caverionin ratkaisuista

  • Ilmanvaihto ja savunpoisto. Käytössä on ilmanvaihtoputki, jonka avulla pakokaasut poistetaan tunnelista.
  • Putkistojärjestelmät ohjaavat kerääntyvän veden pois tunnelista.
  • Sähköjärjestelmät: sertifioitu virtalähde, varavirta, UPS, palohälyttimet, audio- ja telejärjestelmät, kulunvalvonta ja turvallisuusjärjestelmät
  • Telematiikka: Liikenteenohjausjärjestelmät, liikennevalot, opasteet ja liikennekamerat
  • Automaatio: LVI-järjestelmä ja liikenteenohjausautomaatio

EUR 11M
sopimuksen arvo noin

0,53 km
Mestarintunnelin pituus

80 000–85 000
autoa päivittäin