Haaste
Tavoitteena oli, että Ilmarisen vanha kiinteistö saataisiin vastaamaan nykyaikaisia vaatimuksia. Samalla luotaisiin houkuttelevat ja modernit tilat uusille kiinteistön käyttäjille, eräänlainen innovatiivinen kohtaamispaikka scale up-yrityksille.
Ratkaisu
Yhteistyö Ilmarisen ja Caverionin välillä Mikonkatu 9:n parissa alkoi keväällä 2018. Caverion vastasi kiinteistön tilojen näyttävästä valaistuksesta ja sähkö- ja automaatiourakasta. Projektin valmistumisen jälkeen Caverionin vastuulla ovat tekninen kiinteistöhuolto, ympärivuorokautinen HelpDesk, Kiinteistövalvomo ja asiakasportaali. Tätä asiakkuutta varten HelpDeskiin perustettiin uutuutena Chat -toiminto, joka tarjoaa kiinteistön käyttäjille apua ympäri vuorokauden. Kokonaisvaltainen palvelu takaa hyvät olosuhteet vaativimmillekin kiinteistön käyttäjille.
Asiakasportaali, joka laadittiin yhteistyössä Ilmarisen edustajien kanssa, tulee näyttämään muun muassa reaaliaikaisesti kiinteistön tilan, eli millaiset olosuhteet kiinteistön eri kerroksissa vallitsee. Portaali myös kertoo kuinka paljon ja usein kiinteistöstä tulee työpyyntöjä, onko vuosihuollot tehty ennalta määritellyn aikataulun mukaisesti sekä esimerkiksi kuinka paljon sähköä kiinteistössä kuluu. Tuloksena on käyttäjän kannalta yksinkertainen ja sujuva käyttökokemus.
Automaatiotekniikat ja -ratkaisut kehittyvät nopeasti ja uusilla ratkaisuilla pystyttiin vaikuttamaan Mikonkatu 9:n kiinteistön järjestelmiin. Automaatio on kuin aivot, jotka ohjaavat ja säätelevät kaikkia olosuhteita, jolloin se vaikuttaa positiivisesti rakennuksen energia- ja kustannustehokkuuteen.
Ajankohta
Työ alkoi vuoden 2018 keväällä ja päättyi saman vuoden syksyllä. Työ jatkuu ylläpitosopimuksen muodossa toistaiseksi voimassaolevana. Optiona myös takuuajan jälkeiset LVIKSA, sprinkler- ja sähköinen paloturvajärjestelmien vuosihuollot vuodesta 2020 eteenpäin.
Lue lisää Caverionin automaatiotekniikoista ja -ratkaisuista
Tutustu tarkemmin Caverionin sähköistyksen tuotealueeseen