• Ilmarinen
  • Ilmarinen3
  • Ilmarinen2

Ilmarinen, Helsinki

Halusimme etsiä tähän hankkeeseen parhaat tekijät. Pitkän prosessin jälkeen päädyimme Caverioniin. Päädyimme heihin, sillä kokeilimme uudenlaista urakkamuotoa. Yhteyshenkilömme hankkeessa oli äärimmäisen hyvä. Hän otti meidät vähän kuin omakseen ja auttoi meitä ratkaisuissa ja toi meille erityisellä tavalla vaihtoehtoja. En ole aikaisemmin kokenut tällaista. Niina Rajakoski, Ilmarisen rakennuttajapäällikkö.

Ilmarinen, Helsinki
Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen on vuonna 1961 perustettu maamme suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja. Ilmarinen palvelee kaikissa työntekijöiden ja yrittäjien eläkevakuuttamiseen (TyEL, YEL) liittyvissä asioissa. Vuonna 2017 Ilmarinen oli liikevaihdolla mitattuna Suomen kymmenenneksi suurin yritys.

Palvelut

  • Projektin toteutus
  • Tekninen huolto ja kunnossapito
  • Projektin johtaminen

Järjestelmät ja tuotteet

  • Turvallisuus
  • Sähköistys
  • Automaatio

Käyttötarkoitus

  • Toimisto

Haaste

Tavoitteena oli, että Ilmarisen vanha kiinteistö saataisiin vastaamaan nykyaikaisia vaatimuksia. Samalla luotaisiin houkuttelevat ja modernit tilat uusille kiinteistön käyttäjille, eräänlainen innovatiivinen kohtaamispaikka scale up-yrityksille.

Ratkaisu

Yhteistyö Ilmarisen ja Caverionin välillä Mikonkatu 9:n parissa alkoi keväällä 2018. Caverion vastasi kiinteistön tilojen näyttävästä valaistuksesta ja sähkö- ja automaatiourakasta. Projektin valmistumisen jälkeen Caverionin vastuulla ovat tekninen kiinteistöhuolto, ympärivuorokautinen HelpDesk, Kiinteistövalvomo ja asiakasportaali. Tätä asiakkuutta varten HelpDeskiin perustettiin uutuutena Chat -toiminto, joka tarjoaa kiinteistön käyttäjille apua ympäri vuorokauden. Kokonaisvaltainen palvelu takaa hyvät olosuhteet vaativimmillekin kiinteistön käyttäjille.

Asiakasportaali, joka laadittiin yhteistössä Ilmarisen edustajien kanssa, tulee näyttämään muun muassa reaaliaikaisesti kiinteistön tilan, eli millaiset olosuhteet kiinteistön eri kerroksissa vallitsee. Portaali myös kertoo kuinka paljon ja usein kiinteistöstä tulee työpyyntöjä, onko vuosihuollot tehty ennalta määritellyn aikataulun mukaisesti sekä esimerkiksi kuinka paljon sähköä kiinteistössä kuluu. Tuloksena on käyttäjän kannalta yksinkertainen ja sujuva käyttökokemus.

Automaatiotekniikat ja -ratkaisut kehittyvät nopeasti ja uusilla ratkaisuilla pystyttiin vaikuttamaan Mikonkatu 9:n kiinteistön järjestelmiin. Automaatio on kuin aivot, jotka ohjaavat ja säätelevät kaikkia olosuhteita, jolloin se vaikuttaa positiivisesti rakennuksen energia- ja kustannustehokkuuteen.  

Ajankohta

Työ alkoi vuoden 2018 keväällä ja päättyi saman vuoden syksyllä. Työ jatkuu ylläpitosopimuksen muodossa toistaiseksi voimassaolevana. Optiona myös takuuajan jälkeiset LVIKSA, sprinkler- ja sähköinen paloturvajärjestelmien vuosihuollot vuodesta 2020 eteenpäin.


Lue lisää Caverionin automaatiotekniikoista ja -ratkaisuista

Tutustu tarkemmin Caverionin sähköistyksen tuotealueeseen

Kiinteistövalvomo ja asiakasportaali

24/7 HelpDesk ja Chat-palvelu