Rauman kaupunki - Olosuhdeantureiden avulla kiinni todelliseen dataan

trustmary-watermark-366x300

Rauman kaupungin tilapalveluiden sisäilma-asiantuntija Sami Stål käyttää työssään Caverionin olosuhdeantureita. Antureiden antaman pitkän aikavälin datan perusteella pystytään puuttumaan aiempaa paremmin sisäilmaan vaikuttaviin tekijöihin. Kiinteistöjen käyttäjille voidaan myös antaa todennettua tietoa siitä, mitkä olosuhteet oikeasti ovat.

– Raumalla on sisäilma-asioiden suhteen sellainen tilanne, että niiden eteen on tehty paljon. Toisaalta joitakin asioita on tehty aiemmin ehkä hieman huonosti. Tällä hetkellä olemme kuitenkin selvästi tiellä parempaan, Stål kertoo.

– Tämä olosuhdeseuranta on yksi iso osa sitä, että pääsemme kiinni näiden rakennusten todelliseen toimintaan ja tekniikkaan, Stål painottaa.

Todennettua tietoa olosuhteista

Rauman kaupungilla on tällä hetkellä käytössään yhteensä 16 Caverionin olosuhdeanturia. Yksi niistä kiinteistöistä, joihin Caverionin olosuhdeantureita on asennettu, on Pyynpään koulu. 1980-luvun lopulla valmistunut koulurakennus on Stålin mukaan teknisesti ja rakenteellisesti suhteellisen hyvässä kunnossa.

– Täällä on kuitenkin jo pitkään ollut epäselvyyttä ilmanvaihdon riittävyydestä. Päätimme hankkia tähän tilanteeseen ja nimenomaan tähän kouluun Caverionin antureita. Mittaustuloksia on nyt seurattu ja niiden avulla on päästy kiinni esimerkiksi siihen, jos ilmanvaihdon suodattimissa on ollut tukkeumaa, Stål sanoo.
– Halusimme saada pidemmän aikavälin mittausdataa, jolla päästäisiin puuttumaan niihin todellisiin syihin, Stål perustelee.

Datan avulla käyttäjiä voidaan auttaa oikein

“Koko hommassa tärkeintä on se, että saamme dataa. Sen avulla pystymme auttamaan käyttäjiä, jotka ovat välillä hädässä.”


Kaupungin tehtävä on tarjota terveelliset ja turvalliset tilat kaikille tilojen käyttäjille. Olosuhdeseurannan kautta tiedetään, millaiset olosuhteet kiinteistöissä oikeasti on. Arvailla ei tarvitse.

– Koko kaupungin mittakaavassa tämä antaa tietenkin mahdollisuuden siihen, että saamme vähitellen kaikista kiinteistöistä sitä todellista dataa. Silloin pystymme tekemään myös ratkaisuja kaupungin kiinteistöistä ja esimerkiksi tulevista peruskorjauksista, Stål kertoo.

– Koko hommassa tärkeintä on se, että saamme dataa. Sen avulla pystymme auttamaan käyttäjiä, jotka ovat välillä hädässä. Pystymme kertomaan heille, mitkä ne olosuhteet oikeasti ovat, Stål summaa.

Trustmary Finland Oy on tuottanut asiakaskokemustarinan puolueettomasti. Tarinat perustuvat haastateltavien vapaaehtoisuuteen suositella yritystä muille eikä niitä ole käsikirjoitettu etukäteen. Asiakastarinan on hyväksynyt haastateltu asiakas.

Tutustu Rauman kaupungin referenssiin